Leestijd: 6 minuten

”Bol.com dwingt je tot het bieden van lage prijzen en stopt ook nog eens een groot deel van de opbrengst in eigen zak”.

 

”Ze geven niks om verkooppartners. Aan het einde van de dag beroven en beperken ze verkooppartners met hun te hoge commissies en regels”.

 

”Bol.com verliest er niet aan. Die zorgen wel dat ze geld verdienen. Makkelijk zat, kleine webwinkels die verzenden, voorraad bijhouden, content schrijven en nog lekker afdragen ook. Je moet wel gek zijn om via bol.com te verkopen!”.

Kritiek…

Kritiek over verkopen via bol.com verspreid zich over het internet.

De meningen over verkopen via bol.com zijn verdeeld. Aan de ene kant heb je verkooppartners die ontzettend enthousiast zijn en positieve resultaten behalen en aan de andere kant zijn er verkooppartners die negatieve resultaten behalen en bol.com bestempelen als een grote boef.

Een van de voornaamste redenen waarom dit statement wordt gemaakt, is het commissiemodel van bol.com.

Al een lange tijd bestaat er een frustratie omtrent de af te dragen commissie aan bol.com.

Magere winstmarges door hoge commissies en zelfs verlies door samenhang met het soepel retourbeleid, wordt vaak gezien als een reden om niet te verkopen via bol.com.

 

Bol.com wil de gevangenis uit

Gisteren maakte bol.com bekend dat er een verandering komt in het commissiemodel. Vanaf 1 maart 2020 heeft bol.com een aangepast commissiemodel.

Kijken we naar bol.com betaal je op dit moment als verkooppartner geen vast bedrag per maand, maar een commissie (bemiddelingsbijdrage) per verkocht product. Dit bestaat uit een vast bedrag van 1 – 3 euro afhankelijk van de productcategorie plus een percentage van de verkoopprijs dat ook voornamelijk tussen de 10 en 15 procent ligt.

Een verandering is in zicht: bol.com verlaagt kortom in veel categorieën de commissies (lees: niet alle categorieën hebben een vaste en variabele commissiedaling. Enkele categorieën hebben een dalende vaste commissie en een stijgend variabel commissiepercentage.) Alle onderstaande bedragen zijn exclusief btw.

Voor producten onder de 20 euro wordt vanaf het vast commissiebedrag ook nog eens verlaagd naar 0,40 eurocent exclusief btw. Voor producten onder de 10 euro zal een verdere verlaging plaatsvinden naar 0,20 eurocent exclusief btw.

In veel gevallen zal de nieuwe commissie met ingang van 1 maart 2020 als volgt uitzien:

  • Producten > €20
    Commissie: €0,83 (vast) + 12,4% (variabel) (beide exclusief btw)
  • Producten < €20
    Commissie: €0,40 (vast) + 12,4% (variabel) (beide exclusief btw)
  • Producten < €10
    Commissie: €0,20 (vast) + 12,4% (variabel) (beide exclusief btw)

LET OP!

Update 7 februari 2020: bol.com heeft een wijziging doorgevoerd op de commissieveranderingspagina. Er is vanaf 1 maart een mediatoeslag van 1 euro van toepassing op producten in de productcategorieën Boeken, Film, Muziek en Games Software. Het commissietabel is aangepast en er wordt aangegeven dat producten mogelijk verplaatst gaan worden naar een andere productcategorie. Lees hier meer over op het Partnerplatform.

Voordeliger, maar waarom?

Het aangepast commissiemodel brengt vragen met zich mee. Waarom kiest bol.com voor een verlaagd commissiemodel? En waarom nu?

”Om onze winkel nog verder te verbeteren voor onze klanten, investeren we in een zo compleet mogelijk assortiment tegen scherpe prijzen. Dat doen we samen – en daarom is het belangrijk dat het winkelplatform ook voor jou aantrekkelijk is. Om je te helpen het assortiment te verbreden en zo meer omzet te halen uit je verkopen via bol.com, introduceren we vandaag een aantal wijzigingen in het commissiemodel. Deze aangepaste commissies gaan op 1 maart 2020 in en zijn grotendeels voordeliger.”, aldus bol.com.

In de ogen van bol.com is de doorvoering van een verlaagde commissie een stap naar een nog uitgebreider assortiment, het beter kunnen bedienen van de klant en een strategischere partnerschap met verkooppartners.

Maar velen speculeren dat bol.com deze stap neemt, om voorzorgsmaatregelen te nemen ten op zichtte van de concurrent: Amazon. Al een langere tijd waren er speculaties dat Amazon de Nederlandse markt zal betreden. Het is vooral bol.com, het grootste en bekendste online retailplatform van Nederland en België, dat in de belangstelling staat als we discussiëren over de komst van Amazon. Begin dit jaar werd het definitief bekend gemaakt. Amazon Nederland stelt zijn digitale deuren toch open voor derden. Speculaties gaan nu rond dat veel verkopers het platform van Amazon Nederland als (extra) verkoopkanaal gaan inzetten en de Nederlandse consument Amazon met wijde armen ontvangt. Daar wil bol.com een stokje voor steken. Maar hoe zit dat dan eigenlijk? Heeft Amazon geen commissiemodel? Of hanteert Amazon lagere commissies dan bol.com?

Ook Amazon werkt volgens dezelfde platformgedachte en verdient aan verkooppartners die via het platform verkopen. Wanneer je wil verkopen via Amazon Nederland dan betaal je bij een aanbod van meer dan 40 producten, anders dan bij bol.com, een vast bedrag van 39 euro exclusief btw per maand. Daarbovenop betaal je variabele commissies. Afhankelijk van het product bedragen de commissies al gauw tussen de 10 en 15 proces van de totale verkoopprijs (met een minimum van 30 cent per verkocht product).

Amazon heeft kortom dus ook een commissiemodel dat niet aanzienlijk verschilt met dat van bol.com. Ik ben van mening dat bol.com enerzijds de verlaging van het commissiemodel doorvoert door de komst van Amazon, maar anderzijds er alles aan wil en moet doen om de relatie van verkooppartners te behouden en versterken. Bol.com zal, net als ieder ander bedrijf, alles uit de kast halen om groei te realiseren, innovatief te zijn in de markt, klanten te blijven behouden en marktaandeel te behouden of veroveren. Op de komst van Amazon wil bol.com natuurlijk voorbereid zijn. Maar verkooppartners spelen hier een hele grote rol in. Het succes van bol.com is, zoals ze zelf communiceren, grotendeels te danken aan de verkooppartners. Niet luisteren naar de pijnpunten en wensen van verkooppartners zal op de lange termijn zorgen voor een neerwaarts spiraaleffect. Niet enkel verliezen ze hiermee verkooppartners, maar ook klanten die elders een betere klantbeleving verkrijgen.

 

Van boef naar brave burger?

De meningen en ervaringen van verkooppartners zullen vast en zeker blijven verschillen omtrent bol.com. Persoonlijk ben ik van mening dat bol.com door de jaren heen grote positieve stappen heeft gezet met als gevolg positieve verbeteringen voor verkooppartners. Een vernieuwd partnerplatform, toevoegingen van data-inzichten in het verkoopaccount, mogelijkheden voor logistiek en verzending, persoonlijk contact en noem maar op. Doet bol.com alles perfect en foutloos? Nee zeker niet. Welk bedrijf doet dat wel? Kan bol.com nog beter naar wensen en behoeftes van verkooppartners luisteren? Zeker! Is verkopen via een platform rozengeur en maneschijn? Nee!

Maar aan het einde van de dag zullen zowel bol.com als de verkooppartners hun zakken moeten vullen om überhaupt het online platform principe in stand te houden. Dit betekent opofferingen door verkooppartners, maar daarentegen reikt bol.com steeds meer informatie, data, systemen en tools aan verkooppartners om zo groei te realiseren. En ja, bol.com wordt er uiteraard zelf ook groter en beter door, maar daar draai het hele platformprincipe om.

Hoe je het went of keert, wat ik eigenlijk belangrijker vind, is: wat wil en doet de Nederlandse en Belgische consument? Zal de consument steeds meer zijn online klantreis starten of eindigen op een platform, zoals bol.com? Wil de consument op één plek zijn vertrouwde merken kopen? Dan wil je als bedrijf toch er alles aan doen om in die behoefte te voorzien door bol.com in te zetten als extra verkoopkanaal?

 

Enkele aandachtspunten bij het verkopen via bol.com

Verkoop je via een platform, zoals bol.com of overweeg je dit te doen, denk voorafgaand na over het volgende:

  • Creëer een platformstrategie. Stel duidelijke platformdoelen op en schrijf het plan uit om dat doel te behalen. Ook het opstellen van Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) voor het platform zijn belangrijk om ook het succes van het verkopen via bol.com te kunnen meten en optimaliseren.
  • Onderzoek welke doelgroepen bol.com heeft en of dit overeenkomt met jouw doelgroep en/of past binnen jouw platformstrategie.
  • Bereken exact welke commissies jij kwijt bent voor je producten en wat de Return On Investment zal zijn.
  • Bedenk hoe je het logistieke proces gaat uitvoeren. Doe je dat zelf of via Logistiek via bol.com (Lvb)? Lvb is voor nieuwe verkooppartners weer mogelijk vanaf 1 april 2020. Op dit moment kun je je hiervoor inschrijven. Klik hier voor meer informatie.
  • Welke systemen gebruik je nu en welke heb je nodig? Neem contact op met partners die koppelingen realiseren en helpen met het inrichten van jouw systemen.
  • Welke afdelingen en personen zullen binnen jouw organisatie betrokken zijn bij het verkopen via bol.com? Zorg dat alle neuzen dezelfde richting op staan.

Wil je tot slot meer weten over verkopen via bol.com? Dan is het boek Van Zero naar Hero op bol.com interessant leesvoer!

0 Reacties

Geef een antwoord

©2017-2024 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account