Leestijd: 9 minuten

Weinig inzicht in (klant)data is één van de grootste pijnpunten van verkooppartners van bol.com. Vaak ook één van de redenen voor bedrijven om niet te verkopen via een online platform. Als verkooppartner van bol.com heb je niet direct inzicht in wie jouw klant is, maar het platform bol.com geeft steeds meer inzicht in data die interessant is voor een verkooppartner. Daarnaast heb je de software hallodata.nl waarmee je additionele eigen (verkoop)data kunt verzamelen van je verkopen op bol.com. Welke interessante inzichten zijn er beschikbaar zowel in het verkoopaccount van bol.com als in het dashboard van hallodata.nl?

Data vanuit het bol.com verkoopaccount

In het verkoopaccount van bol.com krijg je inzichten die je onder andere helpen met het meer verkopen via bol.com en inzichten in je prestaties als verkooppartner op bol.com.

Verkoopanalyse Dashboard

  • Het aantal verkochte producten (per EAN) over de afgelopen 28 dagen. Dit aantal is verminderd met het aantal annuleringen van een product.
  • Aantal klantbezoeken op de productpagina van een product. Bol.com toont van een product dat in de afgelopen 28 dagen in het koopblok heeft gestaan het aantal klantbezoeken. De dag waarop je deze informatie raadpleegt, is niet meegerekend.
  • Het totaal aantal bestellingen (per EAN) over de afgelopen 28 dagen. Annuleringen en retouren zijn van dit getal niet eraf gehaald. Het getal dat je ziet bij totaal aantal bestellingen kan afwijken van het totaal aantal verkochte producten, aangezien een klant meerdere stuks van een product in één bestelling kan aanschaffen.
  • Het gemiddelde conversiepercentage van een product (per EAN) over de afgelopen 28 dagen. Het conversiepercentage is het percentage klanten die daadwerkelijk geconverteerd hebben nadat ze jouw product hebben bekeken. Dit wordt in bol.com berekend door het aantal bestellingen te delen door het aantal klantbezoeken (x 100%). Annuleringen van klanten worden hierin meegenomen.

Als voorbeeld:

Product X heeft de afgelopen 28 dagen het koopblok gehad en heeft 117 bestellingen gehad. 1131 klanten hebben de productpagina van dit product bekeken. Het conversiepercentage is dus 10,3%.

(117 bestellingen / 1131 klantbezoeken) x 100% = 10,3%

De cellen in het verkoopanalyse dashboard zijn klikbaar. Wanneer je op een cel klikt (of op de afbeelding), verkrijg je diepgaandere artikelinformatie. Deze pagina’s zijn ook in te zien door in het menu te klikken op ‘Artikelen’. Vervolgens klik je op ‘Mijn artikelen’ en klik je bij een product op ‘Bekijk artikel’.

Artikeloverzichtspagina

Op de artikeloverzichtspagina zie je de volgende data van een product (EAN):

  • Aantal stuks op voorraad
  • De huidige verkoopprijs
  • De logistieke wijze (Lvb of eigen logistiek)
  • De levertijd
  • Een indicatie van hoe sterk de productinformatie is

Onderaan de pagina heb je ook inzicht in de kosten die je afdraagt aan bol.com en wat de opbrengst van het product voor jou is. Deze opbrengst wordt door bol.com als volgt berekend: verkoopprijs product op bol.com – bol.com kosten – eventueel ingevulde eigen kosten. Onderaan de pagina staat ook een knop ‘Naar prijsanalyse’ (zie hieronder).

Wanneer je op deze knop klikt, opent de prijsanalysepagina van het product. Hier kun je de prijs van het product wijzigen en kun je de eigen kosten van het product invoeren om te analyseren wat de werkelijke opbrengst van het product is. Let hierbij op dat deze berekening niet wordt opgeslagen. Verder zie je ook de prestatie van jouw prijs. Het algoritme van bol.com toont aan of de prijs van jouw product: heel scherp geprijsd, scherp geprijsd, marktconform, niet marktconform of boven relevante marktprijs is. Wanneer je in de grafiek de prijs verschuift, zie je wat het effect van de prijswijziging is (ook de veranderende bol.com kosten en opbrengsten). Wanneer een prijs niet marktconform of boven relevante marktprijs is, heeft dit effect op jouw prestaties op de servicenormen en het winnen van het koopblok.

Verder zie je in de prijsanalyse ook de verwachte verkoopprognose. Kortom de verwachte totale verkopen van het product op bol.com voor de komende 28 dagen. Maar ook de verwachte omzet en verwachte opbrengsten voor de komende 28 dagen van het product worden hier getoond. Let hierbij op dat bol.com aangeeft dat er geen rechten kunnen worden verleend op de door bol.com verstrekte verkoop-, omzet- en opbrengstverwachtingen.

Verkoopinzichtpagina

Op de verkoopinzichtpagina verkrijg je meer inzicht omtrent de verkopen van een product en de verkoopprognose in bol.com Nederland en België. Je kunt op deze pagina kiezen voor welke periode je de historische verkoopdata wilt zien. De periodes die gekozen kunnen worden zijn: 7 dagen, 28 dagen, 52 weken, 24 maanden en 30 maanden. Ook zie je in de tabel naast de grafiek het koopblokpercentage van het product van de periode die je hebt gekozen. Het koopblokpercentage is het gemiddelde percentage dat jouw product in het koopblok heeft gestaan. In deze tabel zie je verder of het product op dit moment het koopblok heeft gewonnen en wat de voorraadclassificatie is. Bij de voorraadclassificatie wordt getoond hoeveel stuks er nog op voorraad zijn van het product en wordt er een classificatie getoond. De classificaties zijn:

Verder wordt de geschatte periode tot de voorraad op is getoond. Dit is gebaseerd op de huidige voorraadstand en de verkoopprognose met de veronderstelling dat je het koopblok hebt.

In de verkoopprognosegrafiek zie je tot 12 weken vooruit de totale verwachte verkopen op bol.com. De verkoopprognose wordt berekend aan de hand van de volgende factoren:

  • Hoe vaak een product in een bepaalde periode is verkocht
  • Hoe lang een product wordt aangeboden op bol.com en tegen welke condities
  • Het soort artikel
  • Externe factoren, zoals weersomstandigheden
  • Marketingfactoren

Conversie Analysepagina

Op de conversie analysepagina kun je een periode kiezen waarover je de conversie van het product op bol.com wilt zien. Ook hier kun je kiezen uit de periodes: 7 dagen, 28 dagen, 52 weken, 24 maanden en 30 maanden. Daarnaast zie je in een aparte grafiek je koopblokpercentage.

Aanbiederspagina

Op de aanbiederspagina kun je zien welke andere verkopers (op bol.com Nederland en België) met dezelfde EAN het product verkopen op bol.com. De verkopersbeoordeling, de verkoopprijs, de levertijd en de conditie van het product (tweedehands of nieuw) worden per verkoper getoond. Je ziet ook welke verkoper het koopblok gewonnen heeft.

Overige data van het bol.com verkoopaccount

Het verkoopaccount van bol.com toont natuurlijk nog andere data, zoals productbeoordelingen, servicenormprestaties, openstaande bestellingen, tussentijds factuurbedragen, aantal retouren en retourredenen, et cetera.

 

Additionele verkoopdata vanuit hallodata.nl

Hallodata.nl is een gratis verkopersdashboard voor zakelijke bol.com verkopers. Deze tool biedt net wat extra informatie die interessant is voor bol.com verkooppartners. Daarnaast is het een overzichtelijke en simpel te gebruiken tool.

Overzichtspagina in hallodata.nl

Wanneer je inlogt in het dashboard van hallodata.nl zie je een overzichtspagina. Hier kun je een specifieke periode kiezen waarvan je bepaalde gegevens wilt zien. De periodes die je kunt kiezen, zijn: vandaag, gisteren, laatste 7 dagen, laatste 30 dagen, deze maand, vorige maand of je kiest voor een aangepast bereik. Wanneer je hiervoor kiest dan kun je zelf een periode selecteren waarvan je de data wilt inzien. Vervolgens krijg je inzicht in de volgende gegevens (van de geselecteerde periode):

  • Aantal totale bestellingen
  • Totale omzet
  • Aantal retouren
  • Totaal aantal openstaande bestellingen
  • Omzet per land (Nederland en België)
  • De logistieke verdeling: percentage verzonden met Logistiek via bol.com en eigen logistiek
  • Bestverkochte producten. Hier krijg je ook inzicht in het aantal verkochte producten per EAN.
  • Best presterende categorieën. De hoofdcategorie van de producten die het beste presteren worden hier getoond.

(bron: hallodata.nl, 2019)

Productpagina hallodata.nl

Op de productpagina krijg je inzicht in alle producten die je op bol.com verkoopt. Hier heb je per product inzicht in de verkoopprijs, totale bemiddelingsbijdrage, logistieke afhandeling, verzendkosten, inkoopwaarde en brutomarge.

De inkoopwaarde dien je zelf in te vullen. Dit is een interessant veld, aangezien je hiermee de exacte brutomarge kunt berekenen en dit nodig is om de Return On Investment in te zien (op de Voorraadpagina in hallodata.nl). Wanneer je de inkoopwaarde gaat invullen, vul je de periode in waarvoor de inkoopwaarde geldt. Dit is handig, aangezien het kan zijn dat je afwijkingen in kosten hebt bij het inkopen van nieuwe voorraden van een product. Wanneer deze kosten wijzigen, dan kun je de inkoopwaarde wijzigen door een nieuwe periode toe te voegen. De ingevulde kosten in de nieuwe periode worden automatisch doorgevoerd. De exacte brutomarge van een product wordt vervolgens ook getoond.

De verzendkosten en btw-tarieven worden wanneer je een product via Logistiek via bol.com afhandelt automatisch opgehaald. Wanneer je zelf het logistieke proces uitvoert, dien je zelf de verzendkosten en btw-tarieven (per land) in te vullen.

(bron: hallodata.nl, 2019)

Voorraadpagina hallodata.nl

Op de voorraadpagina van hallodata.nl draait het om de voorraad van de producten die je op bol.com verkoopt. Per product (EAN) wordt het volgende getoond: de actuele voorraad per product (EAN), de gemiddelde dagelijkse afzet (over de afgelopen 30 dagen), gemiddelde aantal dagen tot geen voorraad, de naar het bol.com warehouse verzonden voorraad en de onverkoopbare voorraad. Ook kunt je hier additionele informatie invullen waardoor je zeer belangrijke e-mailnotificaties krijgt omtrent het inkopen van voorraad. Per product kun je het aantal dagen van het productie- en inkoopproces invullen.

Wanneer je alle gegevens voor een product geheel invult, krijg je ook een melding (in het dashboard en per e-mail) wanneer een product bijna uitverkocht is en of je nieuwe voorraad dient te bestellen. Zeer handig natuurlijk, want dit zorgt ervoor dat je altijd op tijd nieuwe voorraad bestelt en dat gebaseerd op je eigen productie- en inkoopproces. Tot slot verkrijg je per product ook inzicht in de Return On Investment (ROI) op bol.com.

De waardevolle data van beide dashboards

Zowel het verkoopaccount als het dashboard van hallodata.nl zijn waardevol voor verkooppartners van bol.com. Zo verkrijg je bijvoorbeeld bruikbare inzichten via bol.com door bijvoorbeeld het conversiepercentage van producten te bekijken en het aantal klantbezoeken van een productpagina. Zo kun je producten met een hoog conversiepercentage proberen verder te optimaliseren, zodat het conversiepercentage nog hoger wordt. Maar ook producten met weinig klantbezoeken zijn interessant. Je kunt dan middelen inzetten waarmee je meer klantbezoeken op een productpagina krijgt op bol.com.

De data van hallodata.nl zorgt voor additionele handige inzichten. Zo zie je op bol.com bijvoorbeeld niet de totale omzet en afzet van alle producten en kun je in hallodata.nl specifieker een periode kiezen waarvan je de data wilt inzien. Ook krijg je inzicht in best presterende producten en categorieën. Vervolgens kun je in het verkoopaccount bekijken wat het aantal klantbezoeken van deze producten zijn en kun je bepalen waar optimalisatie nodig is. Een fijne functie bij hallodata.nl is dat je ook direct inzicht krijgt in de ROI van producten en zie je dus welke investering in een product het verstandigst is. De brutomarge is ook inzichtelijk en concreter dan het getal dat in het verkoopaccount te zien is onder ‘opbrengsten’. Zo zie je ook wat je per product onderaan de streep overhoudt.

Tot slot zijn de e-mailnotificaties die je vanuit hallodata.nl ontvangt voor voorraadmanagement ontzettend waardevol. Het vereenvoudigt het inkoopproces en zorgt ervoor dat je altijd op tijd producten ontwikkelt/inkoopt en bijvoorbeeld op tijd voorraad opstuurt naar het bol.com warehouse (of een fulfillment center, afhankelijk van je logistieke keuze).

Het is raadzaam om als verkooppartner beide dashboards te raadplegen wanneer je succesvol en strategisch wilt verkopen via bol.com. De data die je verzamelt, analyseert en interpreteert is groeidata. Met behulp van deze data (en toekomstige databronnen) zorg je ervoor dat je groei kunt realiseren op bol.com.

 

0 Reacties

Geef een antwoord

©2017-2024 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account