Packaging inserts bol.com
Leestijd: 6 minuten

Bol.com en andere marketplaces verstrekken vaak niet of nauwelijks persoonlijke contactgegevens van hun klanten. Als ondernemer heb je geen inzicht in bepaalde gegevens van de klant die waardevol kunnen zijn om een langere customer lifetime value mee te krijgen. Vanuit marketingperspectief heeft elk verzonden pakket een groot potentieel voor upselling, het stimuleren van herhaalaankopen en het aanmoedigen van feedback. En dat is waar packaging inserts bij kunnen helpen.

Wat zijn packaging inserts?

Packaging inserts zijn in feite marketingmaterialen die verkopers kunnen toevoegen aan de pakketten die naar klanten worden verstuurd. Ze zijn meestal zo groot als een visitekaartje, flyer of briefpapier. Ze zijn een essentieel onderdeel bij het creëren van de beste klantervaring en behalen van verschillende marketingdoelen. Op marketplaces, zoals bol.com en Amazon zijn packaging inserts ook nog een manier om rechtstreeks te communiceren met de klanten van de marketplace.

Lvb-verkoper versus FBR-verkoper

Wanneer je verkoopt via bol.com zijn er twee opties voor het logistieke proces. Het logistieke proces uitbesteden aan bol.com of de logistiek zelf uitvoeren als verkoper. Wanneer je dit door bol.com laat doen ben je een Lvb-verkoper. Lvb staat voor Logistiek via bol.com. FBR daarentegen staat voor Fulfilled By Reseller. Dit houdt in dat de verkoper zelf zorgdraagt voor het logistieke proces van het moment dat het product wordt besteld tot aan levering van het product.

Het gebruiken van packaging inserts is eenvoudiger voor FBR-verkopers, dan Lvb-verkopers. Lvb-verkopers hebben minder vrijheden en kunnen enkel packaging inserts toevoegen tijdens het productieproces. Bijvoorbeeld in de doos van het product. Aangezien FBR-verkopers zelf pakketten inpakken en verzendklaar maken, is er meer flexibiliteit.

Let op dat in de gebruikersvoorwaarden van Logistiek via bol.com het volgende wordt gecommuniceerd:

Het zakelijk verkopen via bol.com dient als verkoopkanaal, het is niet toegestaan om op enige wijze via het bol.com platform of door middel van Lvb promotie te maken voor andere webshops, winkels e.d. Het is derhalve ook niet toegestaan om promotiemateriaal toe te voegen aan (verpakking van) Artikelen.

Verder wordt in deze gebruikersvoorwaarden ook het volgende gecommuniceerd:

De Lvb Verkoper stemt ermee in dat zijn Artikelen worden verzonden als herkenbaar bol.com pakket, waarvan de look & feel door bol.com wordt bepaald. De Lvb Verkoper stemt ermee in dat bol.com advertentiemateriaal, waaronder de bol.com folder, toevoegt aan een pakket.

Bol.com wilt natuurlijk dat de klant die een aankoop heeft gedaan via bol.com, ook klant blijft van bol.com. Bol.com heeft liever niet dat je als verkooppartner klanten aanmoedigt om direct bij jouw eigen webshop of een ander kanaal een (vervolg)aankoop te doen.

Packaging inserts dan maar opbergen?

Houdt dit nu in dat de richtlijnen van bol.com het gebruik van packaging inserts tegenhoudt? Nee, niet helemaal. Marketingmateriaal dat op een agressieve wijze klanten pusht om een actie uit te voeren buiten het platform van bol.com, is niet toegestaan en bevelen we ook niet aan om te doen. Maar er zijn genoeg manieren waarop je alsnog in contact kunt komen met de klant en dit zowel een positief effect heeft op jou als verkoper als op bol.com.

Er zijn tal van mogelijkheden. Hieronder een aantal mogelijkheden:

Vraag om een productbeoordeling

Iedere klant van bol.com krijgt automatisch na het ontvangen van een aankoop van bol.com een e-mail om de verkoper te beoordelen (zie onderstaand voorbeeld).

 

Als verkooppartner wil je natuurlijk ook een productbeoordeling ontvangen. Productbeoordelingen hebben een positief effect op het conversiepercentage en de positie binnen bol.com. Een packaging insert is een ideale manier om klanten eraan te herinneren om een eerlijke productbeoordeling achter te laten op bol.com.

Verras de klant

Mensen houden van kleine verrassingen. Het toevoegen van een onverwacht item bij een bestelling geeft de klant een speciaal en gewaardeerd gevoel. Dit kan middels een packaging insert waarop het volgende getoond/beschreven wordt:

  • Handige tips, trucs en instructies omtrent het product.
  • Handgeschreven kaartje met wie de bestelling heeft ingepakt. Wanneer je nog een stapje verder wilt gaan, is het raadzaam om packaging inserts te personaliseren met bijvoorbeeld de naam van de klant om zo een nog betere klantbeleving te creëren. Dit is wel een tijdsintensieve handeling.
  • Adviezen omtrent gerelateerde producten. Stel een klant bestelt een rosé gouden ring, dan is het een optie om een packaging insert toe te voegen met een aantal producten uit de rosé gouden sieradencollectie.

Door extra waarde te bieden, hoef je niet direct om een beoordeling te vragen, maar geef je klanten een reden om de tijd te nemen en anderen te vertellen over jouw geweldige service.

Denk aan de eindgebruiker

Verkoop je bijvoorbeeld artikelen voor kinderen voeg dan een kleurplaat toe aan de bestelling. Verkoop je reisartikelen overweeg dan om een ‘Inpaklijst’ checklist toe te voegen aan de bestelling. Ben je een verkoper van sportartikelen, voeg dan bijvoorbeeld een packaging insert toe met yoga poses. Zo is er bij iedere productcategorie iets te verzinnen. Denk na wat de eindgebruiker interessant zou vinden.

Laat zien wie je bent

Bijna ieder merk heeft een verhaal. De klant die op bol.com een bestelling plaatst, heeft in gedachte dat hij of zij het product van bol.com heeft gekocht. Dit is ook deels zo, maar jij als verkoper komt minder in beeld. Het is kortom lastiger om een eigen merkidentiteit te creëren op bol.com. Om de klant even stil te laten staan om het feit dat het product door jou als verkoper is geleverd, is het een optie om te laten zien bij wie de klant een aankoop heeft gedaan. Tell your story! Vertel wie je bent als merk, wat de unieke punten van jouw merk zijn en wat klanten zeggen over jouw merk. Houd dit kort en krachtig. Hiermee verhoog je ook de kans op merkherkenning en merkentrouw.

Denk aan je omni-channel marketingstrategie

Omni-channel marketing betekent klanten stimuleren om jou via verschillende kanalen te ontdekken en contact met je op te nemen. Het aanraakpunt van het ene kanaal (bijvoorbeeld aankoop via bol.com) moet naadloos leiden tot interactie met een ander kanaal (bijvoorbeeld via sociale media).

Een gestandaardiseerde merkervaring via verschillende kanalen is ontzettend belangrijk in deze strategie, omdat het bijdraagt aan de klantervaring en een verhoogde merkloyaliteit kan creëren. Het doel is om de klant betrokken te houden en uiteindelijk hem of haar in een enthousiaste fan en terugkerende klant te veranderen.

Officieel mag je als verkooppartner bol.com-klanten niet naar je andere verkoopkanalen leiden. Maar klanten aanmoedigen om je Facebookpagina of Instagramaccount leuk te vinden, of hen te vragen een foto van hen te delen met jouw product, valt veilig binnen de richtlijnen van bol.com.

Aan de slag met packaging inserts

Een packaging insert is een relatief goedkoop marketingmiddel met een positieve impact. Maar kies je om packaging inserts in te zetten, bepaal dan eerst welk marketingdoel je wilt bereiken. Het is belangrijk om een packaging insert te beperken tot één duidelijke oproep tot actie. Vraag bijvoorbeeld niet om een productreview en een like op een Facebookpagina. Verder is het belangrijk om een opvallende packing insert te ontwerpen. Een (klein) stuk papier kan gemakkelijk over het hoofd worden gezien bij het openen van een pakket. Een mooi en opvallend ontwerp dat de aandacht van de klant trekt, is daarom essentieel om ervoor te zorgen dat de packing insert wordt gezien en niet meteen in de prullenbak terechtkomt.

Het ontwerpen van een packaging insert kan natuurlijk een eigen designer doen, maar heb je de kennis en ervaring niet in huis, dan is het aan te bevelen om via Fiverr een ontwerp te laten maken. Op Fiverr zijn diverse grafische designers die in verschillende stijlen snel en betaalbaar een ontwerp kunnen maken. Laat een ontwerp ontwerpen in je eigen huisstijl. Vergeet ook niet je merklogo in het ontwerp op te nemen.

Het laten drukken van de packaging inserts hoeft ook niet duur te zijn. Via Drukwerkdeal is het mogelijk om allerlei verschillende drukwerken in verschillende formaten en materialen te laten drukken tegen een betaalbare prijs.

0 Reacties

Geef een antwoord

©2017-2020 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account