Leestijd: 3 minuten

Verkopen via online platformen, ook wel marketplaces of marktplaatsen genoemd, wordt steeds populairder. Echter, verkopen via online platformen, zoals bol.com, houdt ook in dat je vaak (nog) geen inzicht hebt in klantdata. Kijkend naar een platform zoals bol.com, dan kun je (nog) niet klanten zelf uitnodigen om een review (klantbeoordeling) achter te laten, terwijl reviews voor jouw als ondernemer enorm belangrijk zijn. Maar waarom zijn reviews eigenlijk zo belangrijk?

Reviews zorgen voor betere vindbaarheid

Wat iedere ondernemer wilt, is vindbaar zijn voor consumenten. Dit geldt ook op een online platform. Door een ijzersterke product listing te hebben, zal je vindbaar zijn. Een belangrijk onderdeel van een product listing zijn reviews. Reviews maken jouw bedrijf en je producten beter vindbaar. Online platformen bieden vaak de mogelijkheid om te filteren op ‘beoordeling’. Hoe meer reviews je hebt, des te hoger de kans dat je gevonden gaat worden wanneer een consument filtert op ‘beoordeling’.

Verder worden producten met veel reviews ook sneller bovenaan de eerste pagina van Google getoond. Realiseer je ook dat het klantgedrag in het gebruik van zoekopdrachten aan het veranderen is. Tegenwoordig doen consumenten steeds vaker spraakgerichte zoekopdrachten. Zoekt de consument een product, dan spreekt de consument in waar hij naar op zoek is. Dan is het belangrijk dat jij, als ondernemer, Google kan overtuigen dat jij het beste product kunt leveren. Wanneer jij dus veel meer reviews hebt, zal jij deze positie winnen en getoond worden. Vergeet ook niet dat de positie van een online platform sowieso hoog is in Google. Online platformen, zoals bol.com, zijn koning in SEO en scoren hoog in Google. Wanneer jij middels je reviews een goede positie hebt op het online platform en de consument zoekt via een spraakgerichte zoekopdracht naar het product, dan is de kans groot dat jij getoond wordt in Google.

Met reviews ontdek je klantbehoeften en kansen

In een review ontdek je waar de wensen en behoeften van je klanten liggen. Consumenten geven hun mening over een product, positief dan wel negatief. Van beiden kun je heel veel leren. Hiermee kun jij weer als ondernemer nieuwe (product)kansen ontdekken, je producten verbeteren en/of je productpagina op het online platform (en je webshop) optimaliseren. Stel je bent een aanbieder van wasmiddel en in de reviews wordt aangekaart dat de consumenten de geur niet sterk genoeg vinden. Kans voor jou: je product optimaliseren, zodat de geur intenser is. Daarnaast kun je dit ook terug laten komen in je marketing, door bijvoorbeeld de intensiteit van de geur als USP (Unique Selling Point) aan te kaarten.

Met reviews verhoog je de afzet

We kennen ze wel: de gele sterren. De gele sterren op een productpagina trekken extra de aandacht en zorgen ervoor dat we sneller op een product klikken. Tijdens de klantreis laten de meeste consumenten zich beïnvloeden door reviews en de mening van anderen. Vaak komt het voor dat consumenten zelfs heel bewust reviews gebruiken in aanloop naar een aankoop. Een consument koopt sneller een product met (een aantal) reviews, dan een product dat geen reviews heeft. Reviews zorgen daarnaast voor social proof. Steeds vaker gebruiken ondernemers in hun marketing reviews om consumenten over de streep te trekken. Het gebruik van reviews in advertenties bijvoorbeeld neemt toe, waarmee een hogere afzet mee gedraaid wordt.

Zoals je leest, is het verzamelen van reviews erg belangrijk. Maar het verzamelen ervan is niet altijd eenvoudig. Meer over het verzamelen van reviews? Hoe reviews verzamelen op het online platform bol.com? Lees het in de reviewgids (26 pagina’s).

 

 

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2019 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account