Leestijd: 3 minuten

Wie is aansprakelijk op een platform wanneer ik als koper niet tevreden ben over mijn aankoop? Zijn alle verkopers op een platform betrouwbaar? Voldoen alle verkopers aan de geldende wet- en regelgeving?

Een kloof in de platformeconomie

De platformeconomie ontwikkelt zich razendsnel. Het is een nieuwe manier van zaken doen, die steeds meer de aandacht krijgt. Platformen zijn in feite intermediairs die het eenvoudig maken voor vragers en aanbieders om elkaar te vinden en met elkaar waarde uit te wisselen. Echter, door onder andere de snelle ontwikkelingen en de hoge mate van concurrentie ontstaan er problemen. Problemen waarmee een kloof ontstaat tussen de platformeigenaren (intermediairs), de platformverkopers en de platformklanten.

De eerdergenoemde vragen zijn een voorbeeld van vragen die ontstaan vanuit problemen op platformen. Neem als voorbeeld de vraag of alle verkopers voldoen aan de geldende wet- en regelgeving die gehanteerd wordt in Nederland (en de Europese Unie). Vrijwel alle grote (e-commerce) platformen zijn in het bezit van de Thuiswinkel Waarborg keurmerk. Een keurmerk dat door de Consumentenbond wordt ondersteund waarmee je als koper erop kunt rekenen dat webshops met het keurmerk onder veilige winkels vallen die eerlijk handelen. Deze winkels voldoen aan strenge eisen op het gebied van wet- en regelgeving, financiële stabiliteit en veiligheid.

Maak me niet gek!

Als koper zou je denken dat alle verkopers op een platform voldoen aan deze door Thuiswinkel.org aangereikt keurmerk. Maar dit is niet het geval. De platformeigenaar draagt dit keurmerk voor alle producten die zijzelf verkopen en niet voor verkopen via een platform door een externe verkoper. Hierom ontstaan vraagtekens bij zowel kopers als verkopers. Want stel ik koop als consument een product op bol.com en ik ga ervanuit dat het product een veilig product is dat aan alle wet- en regelgevingen voldoet. Maar vervolgens bij het uitproberen ontdek dat het product problemen veroorzaakt. Als koper wend ik mij in de dit geval toe aan de platformeigenaar (bol.com), maar deze verwijst mij naar de platformverkoper die vervolgens nalatigheid toont, niet over de juiste (product)certificaten bezit en mij niet de juiste oplossing biedt. Je kan je voorstellen dat dit onduidelijkheden bij mij opschept. Als platformconcurrent van deze platformverkoper ontstaan er ook frustraties, want stel bijvoorbeeld dat deze in het oog ‘niet deugdelijke platformverkoper’ door bepaalde acties (niet marktconforme (lage) prijzen vragen en nep productreviews) de buying box (het koopblok) wint op het platform. Dan zal dit negatieve effecten hebben op mijn vindbaarheid en verkopen als platformconcurrent die wel voldoet aan alle wet- en regelgevingen.

Het is geen win-winsituatie, maar een lose-losesituatie

Het probleem zorgt kortom voor een lose-losesituatie: ontevreden platformkoper, platformeigenaar slecht in daglicht gezet en de platformconcurrent die liever vlucht dan blijft. Daarom lanceert vandaag Thuiswinkel.org een certificering voor platformverkopers.

‘’ Met de introductie van een certificering voor verkopers op platformen biedt Thuiswinkel.org verkopers met een (Nederlandse of Europese) KvK-inschrijving op platformen en marktplaatsen de mogelijkheid om aan klanten extra bescherming, rechten en vertrouwen te bieden. Hiermee kunnen zij aantonen dat zij aan de geldende wet- en regelgeving voldoen en dat kopers bij hen gebruik kunnen maken van klachtenbemiddeling en onafhankelijke geschillenbeslechting.’’, aldus Thuiswinkel.org.

Deze stap zet Thuiswinkel.org om platformverkopers de mogelijkheid te bieden om zich positief te onderscheiden op het platform en om ze te stimuleren om een betere bescherming te bieden aan Nederlandse platformkopers.

Een zonnige toekomst?

We zien door deze introductie van Thuiswinkel.org een zonnestraaltje schijnen tussen de kloof tussen de platformeigenaren, de platformverkopers en de platformklanten. Het heeft tijd nodig om deze kloof geheel te doorbreken, maar de eerste stappen zijn gezet.

Wil je meer lezen over de certificering of je aanmelden als platformverkoper voor deze certificering? Kijk dan op deze pagina.

Wil je de uitzending van Radar van gisteren terugzien waar dit ontwerp uitgebreid werd besproken met Huub Vermeulen (directeur bol.com), Kees Verhoeven (D66) en Wijnand Jongen (directeur Thuiswinkel.org)? Klik dan hier.

0 Reacties

Geef een antwoord

©2017-2020 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account