Leestijd: 5 minuten

De Return On Investment (ROI), in het Nederlands de opbrengst van de investering, is voor velen moeilijk te begrijpen. Zelf vind ik het altijd handig om de ROI te berekenen, aangezien je dan beslissingen gaat maken op basis van cijfers en niet alleen op je onderbuikgevoel. Aan de hand van een voorbeeld ga ik de ROI-berekening uitleggen. Let op dat ik een ietwat andere variant van de berekening hanteer, aangezien ik de berekening uitvoer voor een zakelijke verkoper op bol.com. Bij deze berekening ga ik er namelijk vanuit dat je de inleg van je eerste investering hergebruikt om nieuwe voorraad in te kopen.

ROI-formule

Voordat ik begin, laat ik je de formule van de ROI-berekening zien:

ROI-formule = (Opbrengsten investering – Kosten investering)    x 100%

Kosten investering

In feite ga je berekenen wat de opbrengst is van jouw investering. Wanneer een investering een verlies oplevert, dan bestaat de ROI uit een negatief getal. Levert de investering een winst op, dan is de ROI wel een een positief getal. Voordat je ergens aan begint, is het altijd belangrijk om eerst je ROI te berekenen. Vaak kun je hiermee van tevoren al bepalen of het waard is om te investeren. Met de (geschatte) afzet, verkoopprijs en inkoopprijs kun je jouw ROI gaan berekenen.

Winstmarge versus ROI

Zoals we beschrijven in ons boek ‘Geld verdienen via bol.com’ is het altijd raadzaam om naast de winstmarge ook je ROI te berekenen. Vaak lijkt het alsof je met een bepaald product veel winst gaat maken, maar uiteindelijk kom je er tijdens de verkoop achter dat de cijfers tegenvallen.

Ik laat met een voorbeeld zien dat een ROI veelzeggender is dan je onderbuikgevoel. In dit voorbeeld neem ik onder andere de bemiddelingsbijdrage en de verzendkosten mee in de berekening.

 

Welk product denk jij dat beter is om te verkopen?

ROI Vergelijking

In eerste instantie zou je denken dat de fitnessmat het beste product is om te verkopen, toch? Als je alles bij elkaar optelt, kun je met deze fitnessmat €14.950,- omzet behalen per maand, terwijl je met het schaalmodel maar €2.847,60 omzet kunt halen (omzet = afzet x verkoopprijs).

 

Ik ga nu eens kijken naar de ROI van deze twee producten.

 

Je kunt zien dat de ROI bij het schaalmodel velen malen hoger is. Dit verwacht je niet, aangezien de fitnessmat een grote afzet heeft, maar het voorbeeld laat zien dat je met een lagere investering een hogere winst binnen één jaar kunt behalen.

Nadere uitleg bij berekening

Ik kan best begrijpen dat je al deze informatie lastig vindt om te begrijpen. Vandaar leg ik je stap voor stap uit hoe ik aan deze getallen ben gekomen en hoe jij deze ook kunt berekenen. In deze uitleg neem ik de fitnessmat als voorbeeld.

We hebben enkele basisgegevens nodig om te kunnen starten. Deze basisgetallen kun je achterhalen of schatten vanuit je product research, zoals deze is uitgelegd in ons boek. Deze basisgegevens zijn:

  • (Geschatte) maandelijkse afzet* van het product.
  • Kostprijs* van het product
  • De verkoopprijs die je gaat hanteren
  • De bemiddelingsbijdrage voor jouw product (deze kun je opzoeken in de tabel uit het boek of via de website van bol.com). Houd bij deze bemiddelingsbijdrage er rekening mee dat je altijd een vast bedrag + een procentueel bedrag betaalt.
  • De verzendkosten (de verzendkosten van Lvb kun je opzoeken in het boek of via de website van bol.com)

 

Welke gegevens heb je nodig?

Bij het voorbeeld van de fitnessmat hebben we de volgende data verzameld voor het maken van de berekening:

  • Gemiddelde maandelijkse afzet: 1.000 stuks
  • Kostprijs product: €3,- (excl. btw)
  • Verkoopprijs: €14,95 (incl. btw)
  • De bemiddelingsbijdrage bedraagt €1,- + 15% van de verkoopprijs incl. btw. Per product bedraagt deze dus: ((0,15 x €14,95) + €1,-) = €3,24
  • De verzendkosten (middels Lvb) kosten €5,50 excl. btw

Goed om te weten is, is dat we bij deze ROI berekening alle cijfers gelijk moeten behandelen. Vandaar dat we alle bedragen in de berekening netto gaan nemen (exclusief btw).

Bij de voorbeeldberekening heb ik gekozen om voor één kwartaal (3 maanden) voldoende voorraad in te kopen. In de berekening ga ik ervan uit dat je het geld dat je verdient met deze voorraad, later weer herinvesteert in nieuwe voorraad. De eerste investering voor voorraad, bedraagt in het voorbeeld €3,- x (3 maanden x 1000 stuks) = €9.000,-

Vervolgens bereken je alle kosten voor een heel jaar. Dit doe je met de geschatte afzet die je vooraf hebt bepaald. De kosten bedragen in het voorbeeld:

  • Jaarlijkse kosten bemiddelingsbijdrage: ((0,15 x €14,95) + €1,-) x (1.000 x 12) = €38.910,-   Let op dat deze kosten incl. btw zijn berekend. Excl. btw zijn de kosten €38.910,- / 1,21 = €32.157,02
  • Jaarlijkse kosten verzending: €5,50 x (1.000 x 12) (excl. btw) = €66.000,-
  • Totale kosten verkochte producten: €3,- x (1.000 x 12) = €36.000,-

De totale kosten van 1 jaar zijn dus: €134.157,02

De eerste investering die je had was €9000,-

De totale omzet (excl. btw) met dit product voor 1 jaar bedraagt ((1000 x 12) x €14,95): €148.264,46

 

De formule kun je dus als volgt invullen:

ROI= (€148.264,46 – €134.157,02)    x 100%    

€9.000

De ROI is dan 156,75%

 

Kanttekening

Let er nogmaals op dat ik hier deel door €9.000,- aangezien dit je eerste investering in voorraad was en ik ervan uit ga dat je de opbrengsten van deze investering herinvesteert in nieuwe voorraad.

 

De formule die ik toepas om de ROI bij Lvb te berekenen ziet er dus als volgt uit:

ROI-formule = (Opbrengsten investering – Kosten investering)    x 100%

Kosten eerste inkoop

 

Vind je deze berekening lastig of wil je deze gewoon sneller kunnen maken? Gebruik dan het Excelbestand dat bij het ‘Geld verdienen via bol.com’ boek hoort.

*begrippenlijst

ROI = Return On Investment

Afzet = aantal verkochte producten

Omzet = afzet x verkoopprijs

Kostprijs = in dit voorbeeld bedoelen wij met de kostprijs alle kosten die je hebt om het product bij jou geleverd te krijgen. Bij importeren vanuit China tellen we de inkoopprijs + de invoerrechten + de verzendkosten tot Nederland hierin mee.

2 Reacties
  1. Koen 6 maanden geleden

    Waarop baseer je de gemiddelde maandelijkse afzet?

    • Auteur
      Sander Roex 6 maanden geleden

      Hallo Koen, de gemiddelde maandelijkse afzet in dit voorbeeld is fictief. Dit is puur gebruikt om de ROI te verduidelijken. Maar de gemiddelde maandelijkse afzet kun je wel schatten. De fictieve getallen komen redelijk in de buurt van realistische afzetten op bol.com. Je kunt deze afzet op meerdere manieren schatten/bepalen. Zo heb je diverse tools die jou hiermee kunnen helpen (bijvoorbeeld Zollie).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2019 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account