Leestijd: 6 minuten

Wat zijn sponsored products op bol.com?

Bol.com heeft een website toegewijd aan het onderdeel sponsored products, waarop informatie staat over sponsored products en veel ins en outs worden beschreven. Maar ik leg voor het gemak even in mijn eigen woorden uit wat sponsored products zijn op bol.com.

Stel je voor…

Ik ben een klant en ik ben op bol.com op zoek naar een jas. Ik begin mijn zoektocht door in de zoekbalk van bol.com te typen: jas.

Vervolgens krijg ik tal van pagina’s met jassen te zien. Op de eerste pagina zie ik op de 3e en 4e plaats ‘Gesponsored’ staan bij het product (let op: dit is een voorbeeld). Dit zijn verkooppartners van bol.com die betaald hebben om hoger in de zoekresultaten te staan. Hier is ruimte voor 6 gesponsorde artikelen. De eerste zoekpagina van bol.com is erg gewild. Vooral om de reden dat vele bezoekers niet vaak verder komen dan de eerste zoekpagina en de klant bewust op zoek is naar een jas. De volgorde waarop de sponsored products getoond worden, kunnen per bezoek verschillen.

 

Sponsored products op zoekpagina bol.com

 

Ook staan sponsored products op andere plekken op de website. Zo staan gesponsorde artikelen ook op de homepagina van bol.com. Hier is ruimte voor 10 gesponsorde artikelen.

 

Sponsored products op homepagina bol.com

 

Verder zie je sponsored products op productpagina’s terugkomen. Ik bekeek hier een mobiele telefoon en onderaan de pagina zag ik ‘Gesponsorde artikelen’ uit dezelfde productcategorie staan. Het is goed om te weten dat sponsored products op productpagina’s niet getoond worden op de mobiele website.

 

Sponsored products op productpagina bol.com

 

Jij, als externe verkoper, adverteert in principe met sponsored products jouw producten op bol.com. Of je nu kiest voor adverteren op de zoekpagina, homepagina of productpagina ligt aan je eigen marketingstrategie.

In welke fase van de customer journey (de klantreis) wil je de klant bereiken? Op de homepagina heeft de bezoeker nog geen specifieke interesse in jouw product. Het lijkt mij handig om op de homepagina te adverteren, wanneer je wilt dat klanten vooral in aanmerking komen met jouw merk/product (brand/product awareness). En daarnaast is het adverteren op de homepagina handig voor het geval dat een bezoeker nog niet precies weet welk product hij wilt. Stel je voor ik ben op zoek naar een cadeau voor mijn vriend en ik heb geen flauw idee wat ik wil kopen. Ik ben in dit geval op zoek naar een product dat mijn probleem oplost (oriëntatie/zoekfase). Als ik dan een advertentie zie van een scheerapparaat, dan is de kans groter dat ik hierop zal klikken. Een kanttekening hiervan is dat je niet exact weet wat de klant zoekt als hij de homepagina van bol.com bezoekt. Maar adverteer je daarentegen op een zoekpagina/productpagina, dan heeft de klant wel al een bepaalde interesse getoond en zit hij tegen de aankoopfase aan. Hij heeft via een specifiek zoekwoord gezocht of via de productcategorieën van bol.com.

 

Kosten

Bol.com werkt via een biedingssyteem waarbij je als adverteerder kunt aangeven wat je wilt uitgeven aan advertentiekosten. Het is vergelijkbaar met Google Ads (voorheen Adwords) waarbij je als adverteerder betaalt wanneer iemand op jouw advertentie klikt (cost-per-click/kosten per klik). Als externe verkoper betaal je niet voor impressies, maar je betaalt bol.com wanneer iemand daadwerkelijk op je gesponsorde product klikt. Deze kosten staan los van de bemiddelingsbijdrage die je betaalt aan bol.com per verkocht product. Verder bepaalt het systeem waarmee bol.com werkt op welke positie een sponsored product getoond wordt in relatie met de relevantie voor de klant.

 

Wel of niet sponsored products aanbieden?

Als je ons boek hebt gelezen, dan weet je dat wij niet strijden om het koopblok op bol.com (dit is afhankelijk van welk soort type verkooppartner je bent). Wanneer je kiest om gebruik te maken van sponsored products, adviseert bol.com je om producten te kiezen waarmee jij het in het koopblok staat. Voor ons is dit niet interessant, omdat wij hier niet mee te maken krijgen. Daarnaast is het vaak niet eens nodig om sponsored products aan te bieden, omdat je door je unieke listing al hoog scoort in de zoekresultaten van bol.com. Als jij al goede reviews, productafbeeldingen, producttitels et cetera hebt, dan zit je op de goede weg om een sterke verkooppositie te creëren op bol.com.

 

Sponsored products zijn voornamelijk interessant:

  • Wanneer je strijdt om het koopblok.
  • Wanneer je niet veel verkoopt en je merk meer onder de aandacht wilt brengen. Side note: vraag je wel af waarom je niet veel verkoopt? Komt dat door je product, je listing, prijs of andere factoren?
  • Wanneer je een (kortdurige) boost wilt geven aan je sales. Als je een product verkoopt die een hoge ROI-percentage heeft, dan is het interessant om deze tijdens en rondom feestdagen nog eens extra in het zonnetje te zetten.
  • Wanneer je een redelijk uniek/nieuw product lanceert met weinig bekendheid in Nederland.
  • Wanneer het geen negatieve effecten op je winstmarge heeft. Op bol.com je producten plaatsen is gratis, maar je betaalt wel onder andere een bemiddelingsbijdrage aan bol.com en verzendkosten. Kies je voor sponsored products dan komen deze kosten er ook bij. Als hierdoor onderaan de streep de winstmarges (extra) gedrukt worden, dan dien je na te denken of dit rendabel voor je bedrijf is. Het is wel een manier om bekendheid/ herkenning te creëren (top of mind awareness) en onder andere reviews te verzamelen. Houd er rekening mee dat sponsored products geen sales garanderen. Klanten kunnen wel klikken op je gesponsord product, maar de kans is dat ze niet overgaan tot aankoop. Je totale Cost Per Sale (CPS) is dan hoger. Bekijk dan in dat geval ook naar je conversiepercentage en waar het probleem zou kunnen liggen.

 

Mijn advies:

Probeer sponsored products uit en kijk welke effecten het voor jouw product(en) heeft. Je kunt met een klein budget beginnen en hier het effect van meten (minimale startbudget is 250 euro). Probeer het ook met een hoger budget om te kijken welke verschillen je waarneemt. Wat voor de ene werkt, betekent niet dat het voor de ander ook werkt. En ik beveel je aan om eerst te testen, een betere ‘feeling’ ervoor te krijgen en het systeem onder de knie te krijgen om vervolgens het weer uit te proberen tijdens een piekperiode zoals, Sinterklaas en Kerst. Bekijk dan weer de resultaten en trek conclusies.

Sponsored products kunnen zeker resultaten opleveren, maar ik zou je wel aanraden om eerst de niet-betaalde manieren toe te passen om meer zichtbaarheid en verkopen te creëren. Het lijkt moeilijk om de beste verkooppositie te creëren op bol.com, maar door telkens kleine stappen toe te passen, bereik je veel. In ons boek leggen we hier meer over uit. En onthoud: je kan dan wel een behoorlijk bedrag besteden aan adverteren, maar als je productpagina op bol.com niet conversiegericht is, dan zul je ook niet snel sales zien.

 

Aanmelden Sponsored Products

Voordat je je aanmeldt voor sponsored products als externe verkoper, raad ik je aan om deze website van bol.com goed door te nemen. Op deze website kun je ook zien hoe het dashboard werkt. Bekijk ook de veelgestelde vragen op de website. Wil je je direct aanmelden, klik dan hier.

Sponsored Products is een selfservicesysteem, wat betekent dat bol.com externe verkopers niet persoonlijk helpt met het opzetten en verbeteren van campagnes. Ze bieden wel informatie aan die je in de goede richting stuurt.

Tot slot biedt bol.com naast sponsored products ook andere mogelijkheden aan om te adverteren als externe verkoper. Zo kun je ook kiezen voor Display Advertising, Online Magazines en Targeted Mailings. Meer informatie hierover vind je hier.

Adverteermogelijkheden bol.com

 

 

0 Reacties

Geef een antwoord

©2017-2020 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account