4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17037
    Tim Bergmans
    Deelnemer

    Hallo allemaal,

    Ik ben erg blij dat dit forum er is. Ik heb de afgelopen jaren een eigen kledingmerk gehad, maar ben op een punt beland dat ik hier niet meer mee verder wil. Vooral omdat mijn winstmarges te laag zijn, ik een concurrentiestrijd constant moet aangaan die mijn prijzen drukken en de retourpercentage hoog ligt. Ik heb hier heel veel van geleerd. Ik kreeg het boek geld verdienen via bol.com als cadeau en het was voor mij een bevestiging om mijn pad te moeten veranderen. Ik wil mijn product gaan veranderen. Nu vraag ik mij eigenlijk af: degenen die private label producten verkopen. Hoeveel producten verkopen jullie en hoe bepaal je met hoeveel producten je moet starten?

    Thanks in advance!

    #17040
    Dion Smeets
    Deelnemer

    Ik zou niet ineens met teveel producten beginnen. Ik heb zelf 2 producten (in dezelfde markt/niche) en die ben ik aan het opschalen.

    #17055
    Tina Gosravani
    Sleutelbeheerder

    Hi Tim,

    Veelvoorkomend verhaal. Kleding verkopen raden wij in eerste instantie ook af. Het is niet zo dat je er geen business in kunt hebben, want er zijn op de wereld ontzettend veel kledingmerken, maar het is een niche met hogere risico’s.

    Qua hoeveel producten te verkopen: ligt er ook aan wat je wilt. Wil je enkel producten inkopen, voorzien van een logo en verder verkopen of wil je er een merk/beleving omheen bouwen? Wijzelf prefereren de tweede. Deze manier is namelijk strategischer en brengt je op de lange termijn verder. Het ontwikkelen van een merk/beleving kost je weliswaar meer tijd en energie, maar het brengt je veel op.

    Ik zou je aanraden om een niche te kiezen waar je affiniteit mee hebt (wel onderzoeken of het een enigszins winstgevende niche zal zijn) en dan vervolgens beginnen met 1 product in te kopen. Ga hier vervolgens het maximale uit halen. Creëer een merk en zet je marketing hier goed op in. Het is ook niet zo dat je private label merken enkel op een marketplace moet verkopen en/of eigen webshop. Het is ook mogelijk om voor je private label samenwerkingspartners te zoeken, waar je dus bijvoorbeeld op andere webshops (die gerelateerd zijn met jouw product/niche) jouw product gaat verkopen. Er zijn een heleboel webshops die andere merken verkopen, buiten hun eigen merk.

    Zie je dat je dit goed onder de knie hebt en het maximale eruit hebt gehaald, probeer dan te kijken naar een tweede product. Hier hoef je niet te denken aan een geheel nieuw product in een andere niche, maar dit kan ook zijn een uitbreiding in productvariant. Denk bijvoorbeeld aan Gilette die zijn assortiment uitbreidt met verschillende soorten scheermesjes. Ieder scheermesje onderscheidt zich op basis van bepaalde productattributen van andere varianten van hetzelfde product.

    Zo kan ook het toevoegen van een andere kleur of materiaal een uitbreiding op je product zijn (en beschouwd worden als tweede product). Als jij ziet dat de markt/de doelgroep behoefte heeft aan een andere kleur dan is het verstandig om dit toe te voegen.

    Ook kun je aan uitbreiding denken aan: stel je zit in de sportniche en je verkoopt als een eerste een yogamat. Als tweede product kun je bijvoorbeeld weerstandsbanden toevoegen aan je assortiment/merk. Of je kiest voor Trading-up of Trading-Down. Trading-up houdt dat je je assortiment uitbreidt met een kwalitatief beter product in een hogere prijsklasse. Trading-down houdt in dat je een lager geprijsd artikel toevoegt aan je assortiment om hiermee bijvoorbeeld een grote doelgroep te bereiken. Deze laatste strategie heeft vooral zin als de vraag naar hooggeprijsd producten afneemt en jij als bedrijf een braakliggend prijssegment wilt aanboren, voordat concurrenten dit ‘gat in de markt’ ontdekken.

    Je kunt er natuurlijk ook kiezen om heel veel verschillende producten te verkopen (dan heb je een breed en diep assortiment). Maar let er hierbij dat de 20/80-regel van toepassing is. Vaak lijkt het dat bedrijven die zo’n dergelijke strategie hanteren heel veel omzet draaien, maar circa 20% van de gevoerde producten zorgt voor 80% van de totale omzet. Het is hierbij belangrijk om je uiteindelijk te focussen op hardlopers. Dit is dan je kernassortiment.

    Kortom, de keuze of je nu 1, 5 of 100 producten gaat verkopen, ligt ook aan de strategie die je wilt hanteren. Ik adviseer je om met 1 product te beginnen en het ‘spelletje’ onder de knie te krijgen. Ervan leren, testen en dan weer verder.

    Ik hoop dat dit zo duidelijk voor je is. Heb je nog vragen, laat mij maar weten.

    Groetjes en hele fijne feestdagen!

    Tina

    #17063
    Tim Bergmans
    Deelnemer

    Wauw wat een heldere uitleg. Dank hiervoor Tina! Ik heb inmiddels een productgroep gekozen waar ik zelf blij van word. Ik ga beginnen met 1 product. Via Fiverr heb ik hier iemand voor benaderd om een logo voor me te maken. Ben heel benieuwd.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2017-2024 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account