3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264
    Jann
    Deelnemer

    Goedemiddag,

    Ik zie dat er al wel wat topics zijn over BTW en invoerrechten maar ik heb er nog weer een andere vraag over.

    Ik heb nu een paar zendingen uit China ontvangen (kleine testzendingen van 20 stuks en samples) maar ik heb nog nooit invoerrechten betaald. Komt dit vanwege de drukte bij de douane en omdat het een relatief kleine bestelling is?

    Daarnaast heb ik de bestellingen gewoon via Alibaba geplaatst en via creditcard betaalt. Ook heb ik geen facturen oid bij deze zendingen gekregen. Het lijkt nu meer op een soort verkapt als particulier op aliexpress kopen.

    Ik zie hier mensen over verschillende verzendmethodes (qua verantwoordelijkheid zending) praten. Is dit pas bij grotere bulk bestellingen? Ik wil graag alles meteen vanaf het begin op de juiste wijze aanpakken.

    De verschuldigde BTW dien je dus zelf op te geven bij de belastingdienst tijdens OB aangifte.

    #17266
    Business Doe Je
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jann,

    Iedereen die producten invoert vanuit een land buiten de EU dient normaal invoerrechten en btw te betalen over de producten die je invoert.

    Dat je nu geen invoerrechten hebt hoeven betalen kan aan het volgende liggen:
    – de douanewaarde lag lager dan 22 euro
    – de douanewaarde lag tussen de 22 en 150 euro. Je betaalt dan enkel de btw.

    Voor samples zou ik mij niet zo heel druk maken op de verzendwijze, voor grotere bestellingen is het raadzaam om inderdaad na te denken over de manier van verzending en levering.

    Als je via een koerier pakketten geleverd krijgt, bijv. DHL of EMS (PostNL), krijg je meestal een specificatie waar de btw al op staat. Zij hebben deze dan voor jou vooruitbetaald. Deze btw kun je in de boekhouding opgeven en kun je vervolgens terugvragen middels voorbelasting. Invoerrechten kun je opgeven als kosten in je boekhouding en zijn aftrekbaar.

    Je gaf aan geen facturen gekregen te hebben. Het is altijd goed om een PO te sturen naar de leverancier om vervolgens een PI of commercial invoice te krijgen. Deze dient normaal ook met het pakket meegeleverd te worden voor de douane.

    Mocht je meer weten over een PI, dan raad ik je aan om deze blog te lezen: https://www.businessdoeje.nl/inkoop/verschil-tussen-een-purchase-order-inkooporder-invoice-factuur/

    #17270
    Jann
    Deelnemer

    Bedankt voor de heldere reactie! Ik ga het artikel lezen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2017-2024 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account