8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #15524
    Joran
    Deelnemer

    Goedemiddag allemaal,

    Ik heb het boek ‘Geld verdienen via Bol.com’ net uitgelezen en zeer positief verrast door de vele praktische tips. Private labeling heeft mijn aandacht getrokken, maar liep na wat research tegen het volgende aan: Stel dat ik meerdere producten in een bepaalde productcategorie wil gaan verkopen, bijvoorbeeld ‘huis en wonen’. Kan ik dan voor elk product dat ik in deze categorie ga aanbieden, dezelfde merknaam gebruiken? En hoe ver gaat private labelen, is een verpakking met een eigen logo al voldoende of moet het bijvoorbeeld zijn ingegraveerd oid? Opvallend vaak kom ik de verkoper AACommerce tegen op bol.com. Die verkopen in veel verschillende categorien met hetzelfde label. Het enige wat hoe zij doen om hun product uniek maken, is het private labelen van de verpakking (volgens mij).

    In de praktijk zou ik dus bijvoorbeeld onderzetters, bestek en lampjes kunnen verkopen onder dezelfde merknaam? Enige wat ik dan zou moeten doen is ervoor zorgen dat elk product een verpakking heeft met mijn eigen logo. Graag hoor ik jullie ervaringen en wellicht tips hoe hier mee om te gaan en of het correct is wat ik stel.

    Alvast bedankt!

    #15525
    Dennis V.
    Deelnemer

    Good morning Joran,

    Als jij je wilt gaan specificeren in een bepaalde productgroep, in dit geval ‘huis en wonen’ dan is het aan te raden om 1 merknaam hiervoor te gebruiken. Anders ben je voor ieder product een naam aan het verzinnen, logo aan het maken en eventueel een domeinnaam aan het kopen. Dit gaat je veel geld kosten. Maar dit is natuurlijk niet verplicht. Het ligt er puur aan wat jij wilt bereiken. Ook zijn er veel mogelijkheden voor private labellingen. Je bent hier vrij in. Een logo/merknaam op het product laten zetten/graveren/drukken of een logo op de verpakking laten zetten of beide. Het is allemaal mogelijk en ligt eraan wat je zelf wilt. Ik kijk vaak ook of het mooi uitziet als het op het product staat.

    Ik gebruik trouwens de tool Zollie.nl en heb toevallig enkele producten van AA-commerce getrackt. Ze zijn dan wel een groot bedrijf, maar de producten die ik aan het tracken was, verkochten niet heel veel. Dus vergis je hier niet in. Grote bedrijven hebben niet altijd succesvolle producten in hun assortiment.

    Groet, Dennis

    #15527
    Joran
    Deelnemer

    Bedankt voor je uitgebreide reactie Dennis. Het viel inderdaad op dat AA-commerce een groot scala aan producten heeft. Ik ben ook aan het overwegen om Zollie te gebruiken, maar ik kan hier nog echt weinig informatie over vinden. Hoe kan een tool als Zollie informatie tracken die bol.com niet vrij geeft? Wordt er elke dag een script door zollie gedraaid op de site om te kijken hoeveel er nog besteld kan worden per product (max voorraad) en trekt op basis hiervan de conclusie hoeveel er verkocht zijn? Als dit zo is, vind ik 50 euro per maand aan de hoge kant.

    Groeten,
    Joran

    #15531
    Michel
    Deelnemer

    Hi Joran,

    Private label kun je op meerdere manieren doen. Als starter deed ik eerst altijd enkel de verpakking voorzien van mijn logo, aangezien je hogere MOQ’s nodig hebt om ook het product te voorzien van een merkje.

    Nu ik wat langer in de private label sector zit en hier full time mee bezig ben, koop ik groter in en doe ik zowel mijn verpakkingen voorzien van een logo, als mijn producten. Het draait er uiteindelijk om dat je een merk gaat opbouwen en bekendheid wil creëren.

    Enkele tips die ik je wil meegeven:
    – investeer eerst in kleine voorraden om ‘feeling’ te krijgen bij je producten.
    – verzin niet teveel merken, maar creëer een ‘universele’ merknaam voor meerdere producten binnen een categorie. Zo bespaar je tijd, maar ook geld bij BOIP.
    – Doe altijd goed research voordat je inkoopt met o.a. de voorheen genoemde tool Zollie.nl en met gratis tools als Google Trends etc.
    – Zodra je ziet dat je producten veel afzet hebben, ga dan opschalen en ga dan je volledige product branden. Zo heb je je risico’s beperkt en weet je wat wel en niet werkt.

    Mijn ervaringen/visie op zollie:
    Ik gebruik zollie ook, en vind het het geld dubbel en dik waard. Als ondernemer weet ik wat tijd is en door deze tool bespaar ik heel veel tijd. Ik heb geen idee hoe de data verzameld wordt, maar tot nu toe heb ik door de data wel altijd goede inkoopbeslissingen kunnen maken. Ik doe al meer dan 8 jaar aan private labeling en heb hier een solide business mee weten op te zetten. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat mijn vrijheid gecreerd wordt door slim te werken. Ik bekijk business daarom niet altijd vanuit de kosten, maar vanuit wat het mij opbrengt. Ik zie de kosten van dergelijke software altijd als volgt: ik bespaar tijd en ik maak betere inkoopbeslissingen en als ondernemer weet je maar al te goed dat tijd geld is, en 1 keer fout inkopen duurder is dan 50€ en daarbij zie ik 50 euro als nog geen 1,70 per dag. de tijd die ik dagelijks kwijt zou zijn om research te doen is mij meer waard dan 1,70.

    Als je je business wil opschalen dien je slim te werken. Nu zeg ik niet dat je de software zou moeten aanschaffen, maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat soms software duurder lijkt dan hij eigenlijk is. Tijd is nu eenmaal schaars als ondernemer en je kunt net met dit soort handige tools tijd creëren om bezig te zijn, waar je echt mee bezig wil zijn en dat is ultieme vrijheid creëren en aan je business werken in plaats van in je business.

    #15532
    Dennis V.
    Deelnemer

    Hallo Joran,
    Ik sluit mij aan bij Michel. Ook ik heb geen technische kennis en weet niet hoe het programma werkt. Hoef ik eigenlijk ook niet te weten. Voor mij werkt het heel goed. Misschien zijn er andere programma’s of manieren om de data op te halen, maar ik vind Zollie gewoon heel simpel en duidelijk. Ik heb de standaard pakket en kan in 1 keer meerdere producten analyseren, wat mij weer snelheid geeft om te kiezen of ik product moet inkopen ja of nee. Ik wil me er niet mee bezig houden om elke dag handmatig cijfertjes te gaan opschrijven, daar is mijn tijd te kostbaar voor. Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Je moet ook naar je eigen situatie kijken.
    Groet, Dennis

    #15533
    Business Doe Je
    Sleutelbeheerder

    Hey Joran,

    Superleuk om te horen dat je positief verrast bent door ons boek.
    M.b.t. je vraag: Ik denk dat je al veel hebt aan de reacties hierboven. Enige toevoeging die ik heb, is je moet jezelf afvragen ”Wil je je gaan richten in een bepaalde niche of meerdere niches?” Als voorbeeld: stel je gaat enkel beauty producten aanbieden, dan zouden wij ervoor kiezen om een merknaam te bedenken die past binnen deze niche. Maar ga je meerdere producten uit diverse niches verkopen, dan zouden wij ervoor kiezen om een algemene naam te hanteren. Een merknaam registeren kost je namelijk ook geld (is niet verplicht, maar wel raadzaam als je groter bent). Kies wel een productcategorie wat jezelf ook leuk vindt (en natuurlijk rendabel is), dit maakt ondernemen velen malen leuker.

    Qua verpakking, zoals Michel en Dennis al aangeven, er is geen goed of fout. Wat wel natuurlijk is, is dat wanneer je product voorzien is van jouw merk, je eerder een merkwaarde/herkenning creëert. De klant (en zijn omgeving) ziet jouw merk dan elke keer als hij jouw product gebruikt/vastpakt etc. Maar je logo laten bedrukken, kan inderdaad vaak bij Chinese leveranciers enkel bij hogere inkoopaantallen (meestal 1.000 stuks). Wanneer je meerdere orders hebt geplaatst en een band hebt opgebouwd, dan zijn leveranciers wel eerder bereid om uitzonderingen voor je te maken.

    Succes! Mocht je nog vragen hebben of hulp nodig hebben. Let us know!

    Groetjes,
    Tina

    #15534
    Joran
    Deelnemer

    Bedankt allemaal voor de zeer uitgebreide antwoorden, absolute meerwaarde dit forum. Druk bezig met het researchen van producten die ik kan gaan in- en verkopen. Ik wil mij in eerste instantie richten op producten waar ik een feeling mee heb en welke een hoge kans van slagen hebben. Wat mij betreft hoeft dit niet allemaal in dezelfde categorie te zijn. Zollie kan mij denk ik goed helpen met het tracken van producten, ben alleen nog op zoek naar wat extra informatie over het programma. Ook wil ik beginnen met het opzetten van 1 merknaam die de gehele lading dekt om het maar even zo te zeggen. Ik snap dat leveranciers niet zomaar een logo bedrukken bij een kleine oplage, maar wat is dan de beste manier om je producten bij een bestelling van laten we zeggen 100 stuks ‘merkbaar’ te maken? Ik neem aan dat als je een eigen EAN code aanvraagt per product, dat je merk (logo, naam) aanwezig moet zijn op de verpakking, of maakt dit niet uit?

    Bedankt weer 🙂

    #15569
    Dennis V.
    Deelnemer

    Je merk wordt gekoppeld aan je EAN-code. Het is niet verplicht om op je verpakking logo/naam erop te zetten, maar zou ik wel zeker doen. Maar ik zou het gewoon eens navragen bij de leverancier. Iedere leverancier is hier anders in. Sommigen doen al bij 100 stuks voor je een logo drukken en anderen weer niet. Kijk naar de mogelijkheden. In de beginfase is het vooral verstandig om er een feeling voor te krijgen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2017-2024 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account