10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17091
    Thim
    Deelnemer

    Beste allemaal,

    Mijn naam is Tim en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben mij hard aan het voorbereiden om een business op bol.com te kunnen starten, maar heb nog genoeg wat ik moet uitzoeken.

    Gisteren heb ik het boek “zakelijk verkopen op bol.com” ontvangen. Ik heb de voor mij op dit moment belangrijke onderwerpen doorgenomen, maar er bestaan bij bepaalde onderwerpen nog wat onduidelijkheden. Dus ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen!

    Het liefst stuur ik de geïmporteerde producten direct door naar een magazijn van bol.com ( ik wil gebruik maken van de lvb service). Na al het een en ander hier te hebben gelezen wil ik toch liever de testorder eerst naar mijn adres laten sturen om het vervolgens zelf naar bol.com te sturen. Ik wil het zo bij de verzender regelen dat de order eigenlijk ook direct naar een bol magazijn gestuurd kan worden , alleen controleer ik de goederen en de documenten nu om problemen en dus kosten te voorkomen. Mocht dit allemaal goed zijn kan ik het de volgende bestelling wel direct naar bol sturen.

    Mijn vraag(en): Als ik het direct naar bol zou sturen, welke documenten moet de verzender bij de bestelling plaatsten zodat bol weet dat het van mij is?

    Hoe kan ik het zo regelen dat alle importkosten vooraf betaald kunnen worden of dat de factuur achteraf bij mij terechtkomt? Aangezien bol.com wilt dat dit allemaal geregeld is.
    Als de verzender dit betaald hoe kan ik dit vragen en zeker weten dat dit gebeurd, hebben jullie hier nog tips voor?
    Als ik achteraf een factuur kan krijgen, hoe kan ik dit regelen? bij de douane of de verzender?

    Als laatste snap ik nog niet helemaal hoe de EAN-codes werken. Zitten deze codes al op het product of moeten deze door de fabrikant erop worden gezet nadat ik deze heb aangeleverd. Of kan ik deze codes op bol.com zetten aangezien er daarna toch een bski nummer op de producten komt.

    Nogmaals ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
    alvast bedankt !

    Groet Tim

    #17163
    Sander Roex
    Sleutelbeheerder

    Hallo Tim,

    Als je de goederen direct naar bol stuurt, dien je inderdaad te zorgen dat de producten juist aangeleverd worden. Je dient dan met de fabrikant overeen te komen dat hij de verzending voorziet van de benodigde documenten en stickers. Bol.com verwacht dat je een pakbon toevoegt, welke je kunt printen zodra je een lvb zending aanmeldt.

    Ook dien je een bol.com verzendlabel op iedere colli of pallet te plakken. Op dit label staat een referentienummer. Je dient er voor te zorgen dat dit nummer ook op je verzendlabel staat.

    Tijdens het aanmelden van je levering, dien je een levertijd en datum door te geven. Het kan wel lastiger zijn om je zending goed in te plannen bij lvb. Het kan dan voorkomen dat je artikelen niet of later op voorraad gelegd worden. Je kunt hier wel contact over houden met bol.com als het zou afwijken, maar dit kost wel tijd en moeite. Houd hier rekening mee!

    Nog een puntje waar je rekening mee dient te houden is dat de pakketten aan de voorwaarden van bol.com voldoen. Mocht een pakket geweigerd worden, dan wordt dit retour gestuurd. Of dit naar China is of naar je eigen adres, heb ik geen ervaring mee.

    Tip: kijk eens op deze pagina. Hier wordt een en ander best goed uitgelegd -> https://zakelijkverkopen.bol.com/bol-com-logistiek/

    Importkosten vooraf betalen:
    Wanneer je dit wilt dien je dit te bespreken met je leverancier. Zij dienen dan een invoice te sturen voor DDP. DDP staat voor Delivered Duty Paid. Hiermee zijn alle belastingen en kosten betaald. Ook met je leverancier kun je afspreken dat de invoice naar jouw gestuurd wordt. Wel moeten zij volgens mij verplicht altijd een commercial invoice bij het pakket meesturen voor de douane. Dit weet ik niet zeker, dus zou je eventueel nog even kunnen navragen bij de leverancier.

    EAN Codes dien je zelf aan te vragen via GS1. Je kunt deze op de productverpakking laten drukken/plakken. Zodra lvb gebruikt, dien je een BSKU over de EAN te plakken. Voor een meerprijs kun je ook bol.com de bsku’s laten plakken. Hiervoor is dan wel vereist dat er een EAN-code op de verpakking van ieder product aanwezig is.

    #17179
    Dion Smeets
    Deelnemer

    Als je vanuit China laat versturen naar bol.com, zou ik wel echt goed afspraken maken met je Chinese leverancier. Ik zie weleens vaker dat Chinezen op een verpakking verschillende barcodes hebben of papieren plakken. Bol.com accepteert dergelijke pakketten vaak niet. Geef dit daarom goed aan aan je leverancier.

    een eancode is inderdaad iets waar je zelf voor moet zorgen als je doet aan private labelling. Ik zou gaan voor vertrouwelijke partijen, zoals gs1 wat Sander zegt. Je hebt ook andere partijen die goedkopere ean’s aanbieden, maar vroeg of laat val je hiermee door de mand. Of je wordt afgezet, of bol.com zal in de toekomst je product verwijderen. Zover ik zie wordt het Plaza platform van hun ook steeds beter en gaan zij ook niet willen dat iedereen zomaar producten op hun platform verkoopt met ongeregistreerde ean’s. En daarnaast als je een serieus bedrijf wilt hebben, is het sowieso niet aan te raden om alleen maar goedkope alternatieven te zoeken. Goedkoop is vaak duurkoop.

    #17212
    Manouk Berber
    Deelnemer

    Om in te haken over het stukje over de EAN codes, hebben jullie ervaringen met andere partijen die ook officiële en erkende EAN codes aanbieden? Partijen als http://www.ean-barcode.nl bijvoorbeeld? Ik heb telefonisch contact met hun gehad, en zij bevestigen dat alle EAN codes die zij verkopen uniek zijn, en dat je prima met hun codes kan verkopen op bijvoorbeeld Bol.com.

    Hoor graag hoe jullie hier over denken.

    #17227
    Dion Smeets
    Deelnemer

    @Manouk zelf altijd gebruik gemaakt van GS1. Ean-barcode en andere websites koppelen geen naam/merk aan je ean-code en dat is juist wat je wilt. Ik geloof dat bol.com dit nu wel nog toelaat, maar in de toekomst hier strenger op gaat handhaven. Ik zou het risico niet nemen om op een dergelijke website ean-codes aan te vragen. Vroeg of laat gaat het misschien mis.

    #17228
    Dion Smeets
    Deelnemer

    Ik zie ook nu dat op hun website staat: ”Omdat uw codes bij ons, in tegenstelling tot GS1, niet op naam geregistreerd hoeven te worden, hebben wij geen bedrijfsgegevens van u nodig.” Dit zie ik al als een reden om het niet te doen.

    #17232
    Pieter Jaap
    Deelnemer

    Ik gebruik al langere tijd ean codes van alternatieve aanbieders, waaronder ean-barcode inderdaad. Simpelweg omdat de prijzen aanzienlijk lager zijn, tot op heden geen enkel probleem. In het begin heb ik wel even getwijfeld, maar vond het de moeite waard om te proberen. En aangezien iedereen toch onder elkaars ean kan handelen (alleen bij hetzelfde product uiteraard), zie ik niet wat het grote voordeel is van codes op naam…

    #17272
    Business Doe Je
    Sleutelbeheerder

    Het registreren van EAN’s via GS1 heeft naar mijn mening meerdere voordelen:
    – Je kunt je merk registreren aan je EAN
    – productdata wordt gekoppeld aan je EAN. Zodra je ook andere afnemers hebt, buiten de verkopen van bol.com om, wordt er een GS1 code verwacht, zodat alle data opgeroepen kan worden in bijvoorbeeld het kassasysteem,.
    – De kosten van GS1 zijn niet zo heel hoog. Ze hebben starterspaketten van 10 EAN’s die 60 euro per jaar kosten.
    – Het is onbekend hoe lang bol.com nog ongeautoriseerde EAN’s toestaat. Zodra het niet meer toegestaan is, dien je dus voor al je producten een nieuwe EAN te gaan gebruiken.
    – Ik heb al enkele keren gemerkt dat de EAN’s van partijen buiten GS1 generiek zijn en dat er op andere websites een zelfde EAN wordt gebruikt voor een heel ander product.
    – De EAN via GS1 heeft altijd de juiste landcode als eerste 2 cijfers (in NL 87). De EAN geeft namelijk een herkomstaanduiding aan (Landcode + aansluitnummer), deze unieke cijfercombinatie geeft aan wie de verantwoordelijke fabrikant of importeur is. Bij codes die niet van bijv. GS1 zijn waar je je niet voor hoeft te registreren als bedrijf voldoe je hier niet aan. Als serieus ondernemer zou ik daarom alleen al niet generieke EAN’s gebruiken.
    – Met een eigen EAN via GS1 kun jij je merk en handel beter beschermen. Op de langere duur of als je onderneming een serieuzere omvang krijgt is dit net wat je wil.
    – je zal zien dat mensen je EAN-codes gaan gebruiken zodra ze doorhebben dat je product goed verkoopt. Als je geen geldige EAN zoals op GS1 hebt, kan iedereen zomaar je EAN gaan gebruiken. Omdat je geen landcode en aansluitnummer hebt, is het ook zeer lastig om nog aan te kunnen tonen dat het jouw EAN-code is/was. Zo wordt goedkoop al snel duurkoop, want je moet alle artikelen opnieuw van EAN’s gaan voorzien en het kan zelfs zo zijn dat je lvb-voorraad lastiger te verkopen zal zijn, omdat deze nog de ‘neppe’ EAN gebruikt. Als je concurrent met jouw EAN het koopblok wint op jou white label product zal deze voorraad niet snel verkocht worden.

    #17423

    Altijd voor Gs1 gekozen. Wij kiezen hiervoor zekerheid boven kosten van ean.

    #17426

    Ikzelf gebruik https://www.nationwidebarcode.com , ook voor mijn eigen private labels.

    Als je een fulfilment center gebruikt, kan het zijn dat ze willen dat de dozen ook een barcode bevatten. Al snel heb je veel barcodes nodig, en dan kost het bij GS1 wel degelijk veel.

    De prijzen van GS1 zijn ook heel anders in elk land. Nederland is een pak goedkoper dan België (starterpakket kost zo’n 250 Euro per jaar, voor 10 barcodes), maar Hong Kong is nog veel goedkoper.
    In theorie mag je als Nederlands / Belgisch bedrijf perfect je EAN codes kopen bij GS1 Hong Kong. Dus moest je toch bang zijn van de niet-GS1 EAN code verkopers, kun je toch van alle voordelen van GS1 genieten, aan een betere prijs.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2017-2024 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account