Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Niels 2 maanden geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #17541
     Hansje 
    Bijdrager

    Legendes,

    Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben bezig met het bestellen van een (naar mijn mening haha) groot aantal (+2,5k) mini-vuilnisbakjes op Alibaba. Dit zal de eerste keer zijn dat ik daar iets bestel, vandaar mijn onwetendheid.

    Voor welke verzendmethode moet ik kiezen? De ene partij geeft aan met EXW te versturen, de andere met CIG. Ik vraag me af wat het beste zou zijn in mijn geval. Het liefst heb ik er zelf geen omkijken naar en wordt het gewoon afgeleverd op locatie zonder enige rompslomp en bijkomende kosten. Een andere vraag is dan of ik moet gaan voor via het vliegtuig verschepen of via de boot. Het liefste heb ik de producten binnen 2,5 maand binnen, lead times kunnen wel oplopen bij suppliers heb ik gezien. Dus eventueel is via het vliegtuig dan de beste manier.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Groetjes

    #17542
     Fabian Haverbeke 
    Bijdrager

    Beste Hansje,

    Per vliegtuig opsturen is heel duur. Om je een idee te geven: 5000 bluetooth oortjes per schip laten komen (1 maand verscheping) kost 700 Euro, en 300 oortjes per vliegtuig (DHL) kost 800 euro.

    Ik gebruik enkel vliegtuig zending bij kleine oriducten van hoge waarde waar mijn voorraad het niet lang genoeg meer zal strekken. Afhangende van de grootte van de verpakking van bluetooth oortjes kost vliegtuig zending me 1 tot 3 euro extra per product.
    Voor vuilnisbakjes (unit prijs is heel laag veronderstel ik?) is vliegtuig waarschijnlijk niet economisch verantwoord.

    Bijna iedereen die in China koopt, koopt met incoterms FOB. Je moet een Nederlandse of Belgische Forwarder vinden die dit voor je fixt, inclusief transport van de haven tot bij jou.

    FOB is de goedkoopste manier, voor jou als koper. Bij kleine hoeveelheden gaan de suppliers je zeggen dat de unit price dan iets hoger moet worden. Maar vanaf een bepaalde hoeveelheid geven ze je dezelfde FOB prijzen als in het geval je ze per EXW koopt.

    Veel succes!

    #17543
     Hansje 
    Bijdrager

    Bedankt voor je antwoord Fabian!!!

    #17559
     Jorn 
    Bijdrager

    De reactie van Fabian is inderdaad volledig zoals mijn eigen ervaringen.
    @Fabian : welke forwarders raad jij aan in NL?

    @Hansje: wanneer je niet te veel rompslomp wil zou je ervoor kunnen kiezen om DAP als incoterm te gebruiken. Dit is deliverd at place. Hiermee regelt de fabrikant de logistiek tot aan de deur van jouw bedrijf. Wel ben je dan zelf nog verantwoordelijk voor het afhandelen/betalen van de btw en invoerrechten. Ik zou deze keuze zeker overwegen, maar wel goed naar de kosten kijken. Sommige fabrikanten doen dit voordelig, sommige daarentegen vragen weer de hoofdprijs. Houd er ook rekening mee dat je soms extra kosten moet betalen, bijv. administratiekosten van bij DHL of de vervoerder die gekozen is. Zij schieten namelijk de verschuldigde btw etc. voor je voor.

    Als je samenwerkt met een forwarder of zelf de logistiek regelt, kun je gebruik maken van vrijstelling van het voorschieten van de btw met de vergunning artikel 23.

    #17571
     Hansje 
    Bijdrager

    Bedankt voor je reactie Jorn. Na iets meer research vraag ik me dat ook af inderdaad, welke freight forwarder gebruik jij zelf bijvoorbeeld? Enkele aanbevelingen?

    #17586
     Fabian Haverbeke 
    Bijdrager

    @jorn: ik ben Belg; ik kan je een forwarder voor België aanraden als je wil :D.

    #17679
     Melanie Keulen 
    Bijdrager

    Dag Fabian, ik zou graag willen weten welke forwarder jij aanraadt in België. Dank!

    #17681
     Fabian Haverbeke 
    Bijdrager

    Hello Mélanie,

    Ik heb geen enorm marktonderzoek gedaan. Ik heb zelf gewoon “forwarder Antwerp” gegoogled, en een paar prijsoffertes aangevraagd, en de goedkoopste genomen. Ik weet niet of er professionelere of goedkopere zijn, maar dit zijn de gegevens van mijn Forwarder.

    Als je hem contacteert, mag je Bart zeker de groetjes groetjes doen!

    Fabian

    “With kind regards, Bart Janssens – Director

    TRANSCALDIA BVBA – GCL MARITIME – Dorp West no.46 at B-2070 Zwijndrecht – Antwerp port South, Belgium –Tel + 32 3 3860246 – Mob Tel + 32 475777373 – GCL MARITIME is a registered trade name of Transcaldia BVBA – Vergunning Vervoersomm. / Licence nr. 3546001 – http://WWW.GCL-MARITIME.COM – VAT No.BE0811.075.495″

    #17724
     Jann 
    Bijdrager

    Nog even inhakend op dit topic. Ik vind het lastig om goede info te vinden over het praktische gedeelte van het importeren. Dus vanaf fabriek in china tot aan hier (papierwerk, forwarders, incoterms etc.)
    Iemand enig idee waar ik een goede bron kan raadplegen?

    #17933
     Niels 
    Bijdrager

    Ik zit met hetzelfde probleem als Jann. Heeft iemand hier al iets voor gevonden?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2019 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account