Leestijd: 5 minuten

Het AIDA-model, ook wel AIDA-formule genoemd, weergeeft in 4 stappen het beslissingsproces van de consument voordat de consument een product of dienst afneemt. Het model werkt als een trechter en wordt in de marketingwereld gebruikt om onder andere betere (wervende) marketingteksten te schrijven die de doelgroep aanzetten tot actie. Uit de praktijk blijkt dat het schrijven van content die tot aansporen leidt, vaak als lastig wordt beschouwd. Echter, met het AIDA-model zal iedereen een goede wervende tekst kunnen schrijven. Het AIDA-model kun je onder andere gebruiken voor:

  • Advertenties
  • Nieuwsbrieven
  • Landingspagina’s
  • Folders
  • Brochures
  • Magazines
  • Billboards
  • Presentaties

Waar staat AIDA voor?

AIDA staat voor:

A = Attention (Aandacht)

I = Interest (Interesse)

D = Desire (Verlangen)

A = Action (Actie)

Attention

De eerste stap van het AIDA-model is ‘Attention‘ waarbij je de aandacht van de (potentiële) consument/bezoeker gaat trekken. Deze stap wordt als de belangrijkste stap beschouwd. Ook niet gek, want als de consument niet getriggerd wordt dan zal deze niet verder lezen.

De aandacht van de consument trek je door een ijzersterkte headline/kopregel te schrijven. Een kopregel wordt als eerste gelezen en trekt direct de aandacht.

Als je op het internet surft, vind je talloze artikelen die uitleggen hoe je het beste een headline kan schrijven. De tips die ik voor je heb voor het schrijven aan wervende prikkelende headline:

  • Beschrijf een probleem van de lezer (Heb jij ook moeite met het schrijven van advertentieteksten?)
  • Formuleer de headline als een vraag
  • Zet de headline tussen aanhalingstekens (”Had ik dit maar geweten, voordat ik mijn eerste advertentietekst schreef…”)
  • Benoem het droomdoel van de lezer (Nooit meer zorgen hoeven te maken over geld?)
  • Gebruik cijfers in de headline (7 tips waarmee je… / 10 klanten in 1 minuut…)
  • Start de headline met ‘hoe je’ (Hoe je in 30 dagen een zomerlichaam krijgt)
  • Plaats indien mogelijk de headline in een andere kleur, gebruik een grotere lettergrootte en gebruik emoticons (voornamelijk bij social media advertenties)

Let erbij op dat A/B testing vaak noodzakelijk is. Door A/B tests uit te voeren kun je zelf aan de hand van data ontdekken welke headline het beste werkt bij jouw doelgroep. Test, ontdek wie je klant is en speel hierop in.

Voorbeeld Salespagina Boek Business Doe Je:

AIDA-model Attention Voorbeeld

Nadat je een headline hebt die de aandacht trekt, is de volgende stap in het AIDA-model de ‘I’ van Interest.

Interest

Bij de volgende stap ‘Interest‘ ga je informatie tonen, waardoor de lezer interesse krijgt in het product/ de dienst. De lezer moet het idee krijgen dat verder lezen in zijn eigen voordeel is. Je gaat hier vooral de USP’s (Unique Selling Points), de voordelen, benoemen. Het opwekken van een interesse kan op meerdere manieren worden gedaan. Tegenwoordig wordt een ‘persoonlijk verhaal’ vaak als manier gekozen (vooral bij diensten). Je hebt het vast en zeker vaak voorbij zien komen op bijvoorbeeld Facebook. Een advertentie waarin een persoonlijke ervaring wordt gedeeld waarin de schrijver zich probeert te identificeren met de lezer. Dit wordt vaak ook op landingspagina’s toegepast.

Een andere manier is om aan de hand van opsommingen de voordelen/positieve punten te benoemen. Beantwoord hier de vraag: ”Waarom moeten consumenten jouw producten kopen?”.

Voorbeeld Salespagina Boek Business Doe Je:

AIDA-model Interest Voorbeeld

 

Je hebt nu een bepaalde interesse gewekt bij de consument. De volgende stap van het AIDA-model is verlangen creëren.

Desire

In de derde stap ‘Desire‘ ga je een atmosfeer scheppen waardoor verlangen en vertrouwen ontstaan. Interest en Desire gaan hand in hand. Wanneer je bij Interest voordelen benoemd, is het raadzaam om bij Desire te tonen dat jouw product/dienst deze voordelen kan realiseren. Een methode om dit te doen, is reviews te tonen. Stel je verkoopt autoschoonmaakmiddelen en je geeft als USP’s (voordelen) aan dat jouw producten na 1 keer gebruiken de gewenste resultaten hebben. Dan is het tonen van een review van een klant die dit beaamt (social proof) een goedwerkende manier om verlangen en vertrouwen te creëren.

In feite is het doel in deze stap de consument vertellen welke resultaten de voordelen gaan opleveren. Je wilt een ‘Dat wil ik ook’-ervaring creëren. Naast een review tonen, is het gebruiken van een afbeelding of schrijven van een tekst ook een manier. Op de landingspagina van ons boek doen wij het als volgt:

AIDA-model Desire Voorbeeld

In de foodbranche zie je vaker dat afbeeldingen van gerechten gebruikt worden om een desire (verlangen) te creëren. Als voorbeeld: Subway. In hun advertenties wekken ze een verlangen op, een hongergevoel, door afbeeldingen van hun ‘subs’ te tonen.

Een ander voorbeeld is het benoemen van kenmerken. Stel je verkoopt een auto. In de vorige stap heb je als voordeel benoemd dat de auto snel is. Benoem nu concrete kenmerken die dit beamen en waarmee verlangen gecreëerd wordt. Als voorbeeld: Deze auto is snel, omdat hij voorzien is van 400 pk en onderdelen van carbon fiber bevat.

Nadat je verlangen hebt gecreëerd, is de laatste stap het aanzetten tot actie.

Action

In de laatste stap ‘Action‘ bied je de mogelijkheid om tot actie over te gaan. Hierbij is het belangrijk om duidelijk te melden wat de call-to-action is. Dit kunnen verschillende dingen zijn. De consument moet:

  • klikken op een link
  • klikken op een knop om aankoop te starten
  • e-book downloaden
  • social mediakanaal liken
  • een e-mailadres achterlaten
  • een formulier invullen
  • een vragenlijst invullen
  • et cetera

Laat duidelijk zien wat de call-to-action (gewenste actie) is. Een call-to-action in combinatie met een aantrekkelijk aanbod/bonus, werkt ook goed. Voorbeeld: Ga naar pagina X en ontvang eenmalig een korting van 35 euro op product Y.

Gebruik je een knop als call-to-action, probeer dan de knoptekst om te vormen naar de gedachten van de bezoeker. Zie hiervoor de afbeelding bij ‘Desire’ waar ‘Ik wil deze informatie’ als knoptekst is gebruikt. Hierbij is het ook belangrijk om een opvallende kleur of een groter lettergrootte te gebruiken.

Het AIDA-model is een goed bruikbaar marketingmodel dat op verschillende marketingkanalen te gebruiken is. Oefen deze 4 stappen en je zult merken dat je er steeds beter in wordt en het o.a. tot hogere conversiecijfers leidt.

Succes!

0 Reacties

Geef een antwoord

©2017-2024 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account