5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #16872
    Steef
    Deelnemer

    Hallo,

    Het is begonnen voor mij, ik ben ingeschreven bij de kvk en ben nu begonnen leveranciers te mailen. 🙂
    Ik had hier een vraag over. Ik maak gebruik van jullie RFQ formulier, maar in de template email die bij het RFQ hoort staat dat ik moet vragen om rechtstreeks te mailen. (dus niet via alibaba). Ik heb dus mijn email adres in het bericht gestuurd, maar alibaba blokkeerd dit (er komt ********* te staan). Ik krijg dan ook meteen een waarschuwing van alibaba met de volgende tekst:

    Trade Assurance order may be at risk if you communicate and order outside of Alibaba.com’s platform. To help protect yourself:
    Keep communication transcript
    Complete order payment on Alibaba.com

    Is het nu wel of niet verstandig om via alibaba te communiceren?

    Mijn volgende vraag gaat over verzenden. Ik had in gedachten om het product door de leverancier FOB te laten verzenden en vervolgens hier een expediteur te regelen die de rest regeld. Is dit slim en klopt dit zo of zie ik dan iets over het hoofd. Of hebben jullie misschien een betere manier? Dit is allemaal compleet nieuw voor mij dus vandaar de vragen.

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden

    #16894
    Business Doe Je
    Sleutelbeheerder

    Hi Steef,

    Leuk om te lezen dat je bent gestart en je hebt ingeschreven bij de KvK! Goed bezig 😉

    Zelf doen wij altijd direct via de mail en niet via Alibaba mailen met leveranciers. Vooral als je met eigen documenten werkt en een een goede relatie hebt opgebouwd is dit een snellere en betere workflow. Enkele andere redenen waarom wij dit aanbevelen:

    – Door het eigen e-mailadres te gebruiken, kun je ook zien wat de domeinnaam van de supplier is? Hiermee kun je vaak al verifiëren of je te maken hebt met de fabrikant of een tussenpersoon.
    – Zelf houd ik ervan om alle communicatie via mijn eigen kanalen te laten verlopen. Zo heb ik zelf de controle over wat er opgeslagen wordt en waar ik dit kan terugvinden. Op deze manier ben je niet afhankelijk van het systeem van Alibaba en heb je directe contactgegevens.
    – Via e-mail krijg je vaak sneller reactie dan via Alibaba. Verkopers hebben vaak hun mailbox de hele dag openstaan, terwijl ze maar 1-2 keer per dag op Alibaba kijken.
    – Verkopers betalen hoge fees aan Alibaba, via e-mail is onderhandelen vaak iets eenvoudiger.

    Tip: gebruik wel een apart e-mailadres (bijv. purchase@jouwdomein.nl) hiermee voorkom je dat je reguliere inbox overspoeld wordt met Chinese spam mails.

    Wat betreft je vraag omtrent verzenden: er is geen standaard verzendmethode (incoterm) die goed of slecht is. Ik zou per bestelling de opties bekijken. Dit doen wij namelijk ook. Prijzen veranderen ook vaak. Rondom feestdagen bijvoorbeeld is het duurder. Als je meerdere (grotere) bestellingen hebt, dan is het vaak voordelig om dit gezamenlijk te laten verzenden, dan te kiezen voor DAP. Maar voor kleinere verzendingen gebruiken wij wel vaker DAP. Ook vanwege tijdsbesparing en gemak. Vraag aan de leverancier ook wat de verzendkosten zijn als je kiest voor DAP of FOB of een andere methode.

    #16905

    En ook misschien een reden om niet via Alibaba te communiceren: ik vind persoonlijk het systeem erg irritant. Je krijgt ook steeds van andere leveranciers een bericht. Denk dat zij nog niet echt GDPR Proof zijn haha.

    #16959
    Steef
    Deelnemer

    Oké bedankt voor de antwoorden, dat is duidelijk niet via alibaba dus.

    Toch nog even wat over het verzenden. De leverancier bied mij 3 manieren om te verzenden aan. De goedkoopste is via de trein. Ze zegt dat dit all in clusive is dus inclusief alle invoerrechten en btw. Kan ik er vanuit gaan dat dit dan ook echt klopt? ik betwijfel dit namelijk. Ik probeer echt te voorkomen dat ik straks voor verassingen kom te staan.

    Is het misschien verstandig om een Nederlandse expediteur in te schakelen? Ik heb er een paar gemaild (nog geen reactie). Regelt een douane expediteur nu alleen de inklaring en moet je dan ook nog een transport expediteur regelen of is er ook een die het zaakje compleet voor je uit handen neemt? Zijn er hier mensen die ervaring/voorkeur voor een bepaald bedrijf hebben of niet, er staat echt heel veel informatie op internet over maar ik kom er toch niet helemaal uit. Vooral omdat ik nu echt een keuze moet gaan maken denk ik.

    Alvast bedankt

    #16996
    Martijn Rennese
    Deelnemer

    Steef, ikzelf gebruik eigenlijk nooit de optie trein. Maar voor vliegtuig of boot. Goedkoop is vaak duurkoop. Ik zou voor de optie DAP kiezen voor het gemak. Je kunt bij DHL eens navragen wat het bij hun kost als je naar de haven in Rotterdam zou verzenden en dan vanuit daar naar jouzelf.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2017-2024 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account