klanten werven
Leestijd: 7 minuten

Hoe zou het zijn als klanten, prospects en leads zich ‘automatisch’ aandienen via jullie eigen website? Een verschuiving van pushstrategie (acquisitie, DM, ontbijtsessies etc.) naar een fijne pullwerking (direct aantrekken)?

Hoe zou dat zijn?

 

Klanten werven online: kostenefficiënt en eenvoudig

Mijn eigen ervaring is dat online klanten werven meestal een stuk voordeliger is dan traditionele klantwerfmethoden en dat de activiteiten voor medewerkers in jouw bedrijf dan beduidend minder zijn. Daarnaast is het zo dat je meeste toekomstige klanten vrijwel allemaal in Google zoeken naar oplossingen voor hun dilemma.

In een ideale situatie komen de kwalitatieve leads ‘automatisch’ via jullie website binnen. Hoe zou dat zijn? Daarover gaat dit artikel. Zoek jij naar een methode om met een lagere investering meer klanten/ prospects/ leads binnen te halen voor jouw bedrijf? Dan is dit artikel voor jou bedoeld. Dit artikel heb ik geschreven voor bedrijven die op een eenvoudigere manier klanten/ leads willen genereren.

 

Inhoudsopgave

 

De ontwikkeling in klanten werven

Circa twintig jaar geleden was het werven van klanten per definitie een fysieke inspanning die op locatie of soms per telefoon plaatsvond. Nu ruim 20 jaar later zie je steeds meer de verschuiving naar het werven van prospects / aanvragen / vragen via internet / online. Het is een keuze en hoeft niet, maar het is wel een hele fijne keuze.

Wanneer een website is getransformeerd tot ‘klantmagneet’, dienen de ‘warme’ leads en klanten zich vanzelf aan (ook buiten kantoortijden).

 

Transformeer je website naar een klantwerfmachine in zes stappen

1. Maak een slimme online marketingstrategie

Succesvol online klanten werven (via de eigen website) start met het formuleren van de ultieme online marketingstrategie. De fout die meestal wordt gemaakt, is dat deze stap wordt overgeslagen en dat de strategie van het bedrijf ook een-op-een geldt voor de internetstrategie. Zo werkt het meestal niet!

Online gelden namelijk vaak een aantal andere spelregels dan bij traditionele klantwerfmethoden. Omdat internet zeer transparant is, is het heel belangrijk om een juiste online focus te kiezen. Kiezen wat iedereen aanbiedt in een vol online marketinglandschap, gaat niet werken. De uitkomst van een slimme online marketingstrategie zal elementen moeten bevatten als:

  • Luwte: dáár online zitten waar weinig directe concurrentie is
  • Niche: keuzes maken in datgene waarmee je naar buiten komt
  • Goed zoekvolume: zoekwoorden kiezen die aardig wat zoekvolume hebben, zonder dat de concurrentie te groot wordt
  • Uniekheid: voor een bedrijf vaak een gemeengoed, maar voor nieuwe bezoekers niet

 

2. Kies kwalitatieve verkeersbronnen

Op internet bestaan er vele kanalen voor het genereren van traffic. Het is de kunst om de juiste kwalitatieve kanalen te selecteren voor jullie website. Hier eerst een overzicht van de mogelijkheden:

  • Google Ads adverteren (betalen per klik)
  • Organische vindbaarheid (gevonden worden via zoekmachines/ niet-betaald/ redactioneel)
  • Affiliate marketing (vaak plaatjes, advertenties, lage kosten, lage conversie)
  • Persberichten versturen
  • Via social media: LinkedIn, Facebook en Twitter
  • En zo zijn er nog wel meer…

Kies voor kwaliteit
Alle kanalen zijn mooi en ook prima tegelijkertijd te gebruiken. Bij Google Ads betaal je per klik en voor het laten maken en optimaliseren van de Google Ads-campagne. Affiliate marketing is vaak erg kwantitatief (veel bezoekers/ weinig aanvragen).

Social mediakanalen kunnen erg goed werken (meestal in de reis-/ vrijetijdsbranche en/of lifestyleproducten), maar dit betekent wel dat er veel tijd ingestoken dient te worden en het resultaat meer op het vlak van naamsbekendheid (branding) ligt. Ook persberichten, mits met een topverhaal en de juiste doelgroep, kunnen zeer goed werken.

Organische vindbaarheid (SEO)
Uit mijn ruim 14 jaar ervaring blijkt dat organische vindbaarheid (dus via Google / zoekmachines zonder te betalen per klik) vaak een zeer kwalitatieve verkeersbron is. Niet alleen kwalitatief, maar vaak ook een van de belangrijkste gemeten in aantal sessies.

Alle andere kanalen kunnen uitstekend dienen ter aanvulling, maar in de praktijk is zichtbaar dat de meeste nieuwe klanten voor mkb-bedrijven komen via het organische kanaal (SEO). Dit verkeer is vaak erg kwalitatief. Het vertoont een langere sessieduur en bouncet minder (dit zijn twee zeer belangrijke kengetallen in Google Analytics).

 

3. Maak je website SEO-proof

In dit artikel ga ik uit van online klanten werven via de eigen website met organische vindbaarheid als basis. Alle andere kanalen kunnen er prima bij, maar ik leg nu de focus op het kanaal waarvan ik zie dat dit vaak als beste (basis) werkt.

Gebruik de juiste zoekwoorden
Goed gevonden worden in de zoekmachines (vooral Google) betekent een vertaalslag maken naar jullie aanbod (eventueel al aangescherpt tijdens het opstellen van de internetmarketingstrategie). Belangrijk hierbij is dat er vooral gekeken wordt naar de volgende aspecten:

  • de kwalitatieve klik met jullie business (sluit het zoekwoord perfect aan bij jullie bedrijf/ website?)
  • de concurrentie (is het haalbaar om, met enige moeite, in de top 10 te komen?)
  • het zoekvolume (hoeveel mensen zoeken naar dit zoekwoord per maand?)
  • de haalbaarheid om ook echt hoog in Google te kunnen komen
  • landingspagina’s (pagina’s die zijn ingericht voor online organische vindbaarheid)

Zodra het helder is wat de beste zoekwoorden voor jullie bedrijf zijn (rekening houdende met de net genoemde aspecten), dienen er per trefwoordcluster landingspagina’s te worden gemaakt.

Een landingspagina is een pagina voor Google en voor jullie toekomstige klanten. Het is belangrijk dat deze pagina helemaal voldoet aan het Google van vandaag en tegelijkertijd zo is gemaakt dat jullie toekomstige leads/ klanten hier soepel op landen, opgewarmd worden, verder gaan kijken in jullie website, met als doel: een aanvraag = leadidentificatie, een nieuwe klant!

 

4. Werk aan conversie optimalisatie

Conversie betekent een actie (een aanvraag, een ingevuld online formulier, een belletje, et cetera). Iedere bezoeker die zo’n actie onderneemt, is een conversie. Dus: alles in de website moet de functie hebben om van bezoekers leads/ klanten te maken. De bezoeker snapt waar het over gaat, wordt geïnteresseerd om verder te lezen om uiteindelijk te converteren.

Online marketingperspectief
Vaak zien we dat het nodig is om een bestaande website opnieuw te maken om op die manier te zorgen voor het juiste online marketingperspectief. Dit perspectief, ook wel ‘conversie optimalisatie’ genoemd, bestaat uit heel veel elementen. Onderstaand een aantal zeer belangrijke:

  • Spreek de doelgroep aan.
  • Maak duidelijk wat de USP’s zijn.
  • Doseer de content.
  • Zorg voor topdesign.
  • Maak duidelijk wat de propositie is.
  • Bied ‘over de streep-trekkers’ aan.
  • Zorg voor de perfecte mimiek.
  • Bouw aan overtuigingskracht.
  • Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items.
  • Vertel de bezoeker wat hij moet doen.
  • Richt je op kwalitatieve bezoekers.
  • Hanteer mooie CTA’s.

 

5. Verleid online met wervende webteksten

Een zeer belangrijk element binnen conversie optimalisatie zijn de teksten die je op je website gebruikt. Vanuit wie worden ze geschreven? Word je als doelgroep aangesproken, is het ‘jij’ of ‘je’ in plaats van ‘u’? Maar ook: waar gaan de teksten over, worden er gaten of boren verkocht (schrijven over het resultaat wordt veel meer gewaardeerd dan over de oplossing/ het proces)? Zijn ze goed leesbaar (netjes opgedeeld in korte alinea’s)?

Zo kan een bezoeker zich herkennen, worden dilemma’s behandeld waarmee hij zit. Wervende webteksten werken als een magneet. Bezoekers lezen langer, klikken eerder door… goed voor de subconversiekengetallen.

 

6. Zorg voor een goede basis

Los van de creatie van een mooie eerste indruk van je website (bij nieuwe bezoekers) is het zaak om mogelijke drempels zo veel mogelijk weg te halen. Hieronder vind je een aantal veelvoorkomende basislekken (drempels):

  • Laadsnelheid: Dit is vaak een potentieel irritatiepunt. Dit verhelpen is ook goed voor organische vindbaarheid: een snelle blog doet het beter in de zoekresultaten van de zoekmachine.
  • Te lange alinea’s: Online lezen gebeurt veel vluchtiger. Zijn alinea’s te lang of is je contentkolom te breed, dan haakt men sneller af. Bezoekers willen graag kunnen scannen.
  • Gebruik H2-kopjes: Maak je pagina’s leesbaar met voldoende (H2) kopjes, ook zeer goed voor SEO-doeleinden.
  • Actueel: Wanneer je data gebruikt, zorg dan dat je actueel blijft.
  • Slordig design: Wanneer je inzet op conversie optimalisatie, wil je niet dat bezoekers afhaken vanwege een inconsistent, slecht geïmplementeerd design. Wees vooral rustig met diverse kleurencombinaties en zorg voor een strak design.
  • Te commercieel: Kijk uit met het gebruik van pop-ups en automatische berichten, dit kan zeker op nieuwe bezoekers erg agressief overkomen.
  • Transparantie: Veel bezoekers hechten er waarde aan te weten wie erachter zit. Als deze informatie te summier is, kan dit snel een reden zijn om af te haken. Het is handig om KvK-, btw- en adresgegevens, telefoonnummer etc. duidelijk op de website te hebben.

Dit zijn slechts een aantal aspecten die ervoor moeten zorgen dat jullie website zich gaat manifesteren als een top online klantenwerfmachine!

Bovenstaande 6 stappen zijn belangrijke stappen in het proces om online klanten te werven via je eigen bedrijfswebsite. Er zijn echter nog veel meer aspecten (vele op maat) die uiteindelijk voor succes gaan zorgen. Dit artikel dient als kennismaking.

Over de auteur

Wil je hier meer over weten, kijk dan ook op mijn website. Ik begeleid sinds 2007 mkb-bedrijven met conversie optimalisatie en online groei. Online klanten werven is hier een onderdeel van. Op mijn website heb ik meer dan 40 artikelen hierover gepubliceerd.

©2017-2021 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account