Leestijd: 4 minuten

Facebook Ad Library

Via Facebook Ad Library is het mogelijk om advertenties in te zien van pagina’s die op Facebook, Instagram, Messenger en andere partnerprogramma’s van Facebook adverteren. Zelfs als de advertenties in eerste instantie niet getoond worden aan jou, omdat je niet behoort tot de doelgroep, kun je ze toch inzien.

 

Waar kun je de advertenties zien?

Het is heel simpel:

  • Ga naar de Facebook Ad Library.
  • Typ in de zoekbalk het bedrijf waarvan je de advertenties wenst te zien

Je ziet nu alle lopende advertenties van de desbetreffende pagina in jouw eigen land. Je heb enkele filteropties.

  • Andere landen selecteren, mits de pagina in andere landen adverteert.
  • Weergaven op tijd in het verleden.
  • Het platform: Facebook, Instagram, Audience Network en Messenger

Verder zie je ook op deze pagina wanneer (op welke datum) de pagina van het bedrijf is gemaakt, hoe vaak de paginanaam is gewijzigd en vanuit welk land de pagina hoofdzakelijk beheerd wordt.

Wanneer je geen advertenties ziet bij een pagina heeft dit twee redenen. De pagina adverteert momenteel niet of de pagina adverteert op dit moment niet in jouw land, maar wel in andere landen. Bij dit laatste krijg je de resultaten te zien als je filtert op ‘Alles’ bij de filteroptie Land.

 

Waarom heeft Facebook deze functie toegevoegd?

”We want to reduce bad ads and we want to make sure that people understand what they’re seeing, who paid for it, and the fullness of what other people might see.”

We herinneren ons het schandaal van Facebook en Cambridge Analytics vast allemaal. Informatie van miljoenen Facebookgebruikers kwamen in handen van Cambridge Analytics. Cambridge Analytics gebruikte vervolgens de gegevens om psychologische profielen op te stellen om zo het stemgedrag te beïnvloeden.

Naar aanleiding van dit schandaal wil Facebook advertenties transparanter maken. Mensen moeten kunnen zien wie de adverteerder is en welke advertenties zij weergeven. Niet enkel voor politieke advertenties is dit van belang, maar voor alle advertenties, geeft Facebook aan.

Door een helder licht te laten schijnen op alle advertenties, evenals op de pagina’s waarop ze worden weergegeven, maakt Facebook het mogelijk om misbruik uit te roeien. Facebook zorgt hierdoor ook ervoor dat slechte adverteerders verantwoordelijk worden gehouden voor de advertenties die ze weergeven.

Rapporteren van advertenties

Het is verder mogelijk om ongepaste of aanstootgevende advertenties te rapporteren. Let op dat je hier wel ingelogd voor moet zijn bij Facebook. Klik op de drie dots bij een advertentie en kies vervolgens voor Report ad.

Wat betekent dit voor jou als marketeer/ondernemer?

Je kunt de functie die Facebook vrijstelt, zien als een negatieve ontwikkeling, maar je kunt het ook positief bekijken. We gaan vanaf nu meer van elkaar leren. Advertenties bedenken, schrijven en vormgeven kan voor sommigen heel lastig zijn. Het is nu mogelijk om te bekijken hoe anderen, je concurrenten, advertenties weergeven. Welke advertentieteksten, afbeeldingen, links, video’s gebruiken zij? Hoeveel verschillende advertenties hebben ze draaien? Hoe onderscheiden de advertenties zich van elkaar?

Het is niet mogelijk om in te zien hoeveel likes of reacties een advertentie heeft gehad. Het analyseren van deze advertenties blijft giswerk. Je hebt nooit keiharde cijfers waar je op kunt sturen. Het goed monitoren en meten van je eigen advertenties blijft daarom erg belangrijk. Vanuit je eigen statistieken van advertenties kun je veel leren en je advertenties bijsturen. Je kunt namelijk een advertentie tegenkomen op je tijdlijn met veel interactie en likes, maar je zal nooit de conversie van deze advertentie te weten komen. Je eigen cijfers liegen niet en vormen een goede basis om op te bouwen/optimaliseren. Van de functie van Facebook kun je enkel inspiratie opdoen en leren, maar we raden je niet aan om klakkeloos alles over te nemen (dit is tevens ook niet toegestaan).

Wat deze openbare functie van Facebook ook betekent, is dat je als marketeer/ondernemer goed moet nadenken over wat je in je advertenties zet. Je advertenties zijn nu namelijk openbaar voor iedereen. Denk dus goed na over je communicatie-uitingen.

 

7 Reacties
  1. Maaike 2 jaar geleden

    Dat is een handige tip ?

  2. Geert 2 jaar geleden

    Beste Tina
    Zéér interessant en duidelijk artikel met een waardevolle tip: mooi werk!!
    Ik ga er zeker mee aan de slag.
    Groeten,
    Geert

  3. Mark van Beek 1 jaar geleden

    Leuk artikel! Zelf ben ik beginnend online marketeer dus dit is zeer welkome en handige informatie! Bedankt en ga zo door!

  4. Charlotte 1 jaar geleden

    Hallo,
    Hebben jullie ook ondervonden dat deze functie plots verdwenen is?

Geef een antwoord

©2017-2020 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account