Leestijd: 4 minuten

Heb jij het al gezien? Afgelopen week heeft Facebook een nieuwe functie toegevoegd. Het is vanaf nu mogelijk om advertenties in te zien van pagina’s die op Facebook, Instagram, Messenger en andere partnerprogramma’s van Facebook adverteren. Zelfs als de advertenties in eerste instantie niet getoond worden aan jou, omdat je niet behoort tot de doelgroep, kun je ze toch inzien.

 

Waar kun je de advertenties zien?

Het is heel simpel:

  • Ga op Facebook naar een pagina waarvan je de advertenties wil zien.
  • Selecteer in de linkerkolom ‘Informatie en advertenties’.

Facebook informatie en advertenties

Je ziet nu alle lopende advertenties van de desbetreffende pagina in jouw eigen land. Het is ook mogelijk om andere landen te selecteren, mits de pagina in andere landen adverteert.

Wanneer je geen advertenties ziet bij een pagina heeft dit twee redenen. De pagina adverteert momenteel niet of de pagina adverteert op dit moment niet in jouw land, maar wel in andere landen.

 

Waarom heeft Facebook deze functie toegevoegd?

”We want to reduce bad ads and we want to make sure that people understand what they’re seeing, who paid for it, and the fullness of what other people might see.”

We herinneren ons het schandaal van Facebook en Cambridge Analytics vast allemaal. Informatie van miljoenen Facebookgebruikers kwamen in handen van Cambridge Analytics. Cambridge Analytics gebruikte vervolgens de gegevens om psychologische profielen op te stellen om zo het stemgedrag te beïnvloeden.

Naar aanleiding van dit schandaal wil Facebook advertenties transparanter maken. Mensen moeten kunnen zien wie de adverteerder is en welke advertenties zij weergeven. Niet enkel voor politieke advertenties is dit van belang, maar voor alle advertenties, geeft Facebook aan.

Door een helder licht te laten schijnen op alle advertenties, evenals op de pagina’s waarop ze worden weergegeven, maakt Facebook het mogelijk om misbruik uit te roeien. Facebook zorgt hierdoor ook ervoor dat slechte adverteerders verantwoordelijk worden gehouden voor de advertenties die ze weergeven.

Rapporteren van advertenties

Het is verder mogelijk om ongepaste of aanstootgevende advertenties te rapporteren.

Facebook Advertentie Rapporteren

Wat betekent dit voor jou als marketeer/ondernemer?

Je kunt de functie die Facebook vrijstelt, zien als een negatieve ontwikkeling, maar je kunt het ook positief bekijken. We gaan vanaf nu meer van elkaar leren. Advertenties bedenken, schrijven en vormgeven kan voor sommigen heel lastig zijn. Het is nu mogelijk om te bekijken hoe anderen, je concurrenten, advertenties weergeven. Welke advertentieteksten, afbeeldingen, video’s gebruiken zij? Hoeveel verschillende advertenties hebben ze draaien? Hoe onderscheiden de advertenties zich van elkaar?

Het is niet mogelijk om in te zien hoeveel likes of reacties een advertentie heeft gehad. Het analyseren van deze advertenties blijft giswerk. Je hebt nooit keiharde cijfers waar je op kunt sturen. Het goed monitoren en meten van je eigen advertenties blijft daarom erg belangrijk. Vanuit je eigen statistieken van advertenties kun je veel leren en je advertenties bijsturen. Je kunt namelijk een advertentie tegenkomen op je tijdlijn met veel interactie en likes, maar je zal nooit de conversie van deze advertentie te weten komen. Je eigen cijfers liegen niet en vormen een goede basis om op te bouwen/optimaliseren. Van de nieuwe functie van Facebook kun je enkel inspiratie op doen en leren, maar we raden je niet aan om klakkeloos alles over te nemen (dit is ook niet toegestaan).

Je eigen advertenties

Wat deze wijziging ook nog kan betekenen, is dat je als marketeer/ondernemer goed moet nadenken over wat je in je advertenties zet. Je advertenties zijn nu namelijk openbaar voor iedereen. Stel je zou een advertentie hebben met een promotie, dan is deze promotie voor iedereen zichtbaar. Denk dus goed na over je communicatie-uitingen.

Verder stelt Facebook nu ook meer gegevens ter beschikking. Zo is het mogelijk om recente naamswijzigingen van een pagina in te zien en is te zien wanneer de pagina is opgericht. Deze informatie is te zien voor alle pagina’s, ook al adverteren ze niet. Facebook geeft aan de komende weken nog meer paginagegevens toe te voegen.

Facebook Advertenties

4 Reacties
  1. Maaike 7 maanden geleden

    Dat is een handige tip 👍

  2. Geert 2 maanden geleden

    Beste Tina
    Zéér interessant en duidelijk artikel met een waardevolle tip: mooi werk!!
    Ik ga er zeker mee aan de slag.
    Groeten,
    Geert

    • Auteur
      Tina Gosravani 2 maanden geleden

      Beste Geert,

      Hartstikke bedankt voor het mooie compliment!

      Groetjes, Tina

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2019 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account