Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  JoeJoe 2 maanden geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #17314
     Jann 
    Bijdrager

    Vraagje over marges..

    Vanaf welke marge is een product interessant om op bol te verkopen? Het ligt er natuurlijk aan waar je tevreden mee bent maar wat houden jullie aan als ik zo vrij mag zijn? Zelf zit ik met mijn eerste product op €12 marge. Gaat om een product met een verkoopprijs van €42,95.

    #17373
     Mike Volker 
    Bijdrager

    Ik denk dat dit ook ligt in welke fase je zit. In je beginfase zal je misschien genoegen nemen om ‘minder’ winst per product te draaien om zo je merk langzamerhand bekend te kunnen maken. Maar 12 euro marge vind ik zelf prima. Ik zit meestal op de 45% marge. Maar als je 10 producten verkoopt met een winst van 12 euro, dan heb je 120 euro per dag. Keer 30 dagen (maand) is dit 3.600 euro voor 1 product. Heb je meerdere producten: stel 3 producten en je hebt dezelfde afzet dan heb je 3.600 euro x 10.800 euro per maand.

    #17384
     Fabian Haverbeke 
    Bijdrager

    Ik heb gemerkt dat veel mensen verschillende definities hebben voor “marge” (afhangende van welke kosten, btw, etc wel of niet in rekening worden gebracht).

    Hierbij een verduidelijkjng aan de hand van een voorbeeld, om te zien of we dezelfde definitie gebruiken:

    Object: toolbox

    Verkoopprijs: 45 Euro
    Aankoopprijs: 10 Euro
    BTW: (21%): 9.45 Euro
    Bol shipping fee (LvB): 4.75 Euro
    Bol verkoopsbijdrage: (1 Euro + 15%): 6.6 Euro

    Marge = Verkoopprijs – alle vermelde kosten = 14.2 Euro

    Dit betekent dus een marge van ongeveer 30% ten opzichte van de verkoopprijs.
    Dit betekent ook een marge van 150% ten opzichte van de aankoopprijs.

    VRAGEN:

    1. In het boek wordt ook vaak naar de “30 a 40% marge” dat gezond is; over welke marge gaat dit dan?

    2. Berekenen jullie de marge op dezelfde manier?

    #17405
     Jann 
    Bijdrager

    Bedankt voor de reacties.

    Ik reken mijn marge helemaal ex btw uit.
    Dus verkoopprijs, lvb en bemiddelingsbijdrage allemaal ex btw.

    Vraag me ook af wat nou de beste methode is om dit uit te rekenen. Als ik alles inclusief reken kom ik op een hogere marge uit maar dan doe ik mezelf toch tekort?

    #17406
     Fabian Haverbeke 
    Bijdrager

    De BTW mag je inderdaad niet meerekenen. (Of kun je ook als kost zien).

    Maar hoe bereken je je marge dan precies? Welk getal ten opzichte van welk getal?

    #17407
     Jann 
    Bijdrager

    Ik reken het nu zo uit (allemaal ex btw dus)

    Inkoop+shipping: 10,08
    Invoer: 0,42
    Bemiddelingsbijdrage: 7,44
    LvB: 4,75
    Verkoopprijs: 35,49

    Marge: 12,80

    Volgens mij heb ik nu een marge van 36% bij dit product.

    #17411
     Fabian Haverbeke 
    Bijdrager

    OK, dat is mijn manier van berekenen ook :P.

    Het is wel interessant om na te gaan wat de winst is ten opzichte van de aankoopprijs; dit is handig voor de ROI. Maar winstmarge op verkoopprijs is natuurlijk ook interessant.

    Blijkbaar is een return percentage bij Bol van 10 a 15% normaal. Dit is een significante kost voor de verkoper, en dient eigenlijk ook te worden opgenomen als kost. Een heel stuk retour-artikelen zijn niet meer verkoopbaar, en de verzendingskosten ben je dan sowieso kwijt.
    Afhangende van de ROI en de winstmarge, kan een artikel die in theorie wel interessant is, helemaal niet interessant worden…

    #17413
     Jann 
    Bijdrager

    Ja daar heb je een punt. In eerste instantie rekende ik per product ook 5% retourkosten. Dit kan ik dus beter weer meenemen in mijn berekening aangezien dat dus wel realistisch is..

    #17572
     Business Doe Je 
    Sleutelbeheerder

    De winst per product, zoals in het boek is beschreven, is de winst tussen verkoop-alle kosten (dus ook de inkoopwaarde van het product). De retourkosten zijn goed om hier ook in mee te nemen, maar deze weet je in de startfase van het product nooit. Na een maand kun je een goede schatting hiervan maken en kun je deze aan je calculatie toevoegen. Hierdoor ga je een betrouwbaarder beeld krijgen van je nettomarge per product. Bekijk dit regelmatig en stel bij waar nodig. Een wijziging in je verkoopprijs wijzigt bijvoorbeeld al je winstmarge, net als een wijziging in het aantal retouren of in de verzendkosten etc.

    #17584
     Fabian Haverbeke 
    Bijdrager

    Bedankt voor de info.

    De marge zijn de verkoop – alle kosten: verkoop inclusief of exclusief btw?

    #17823
     Tina Gosravani 
    Sleutelbeheerder

    Winst bereken je het beste altijd netto. Dus zowel verkoop, als inkoop en kosten bereken je dan excl. btw. Zo weet je wat je netto na btw overhoudt.

    #17942
     JoeJoe 
    Bijdrager

    Maar je moet ook opslagkosten betalen van 0,075 of 0,10 of 0,20 of 0,30 product per dag in de opslag van Bol?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2019 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account