- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door Tina Gosravani.
- AuteurBerichten
- 6 februari 2019 om 16:57 #17412Fabian HaverbekeDeelnemer
Bol geeft aan dat we minder dan 5% retourpercentage moeten hebben. Ik heb regelmatig een retourpercentage van rond de 10 procent, terwijl mijn producten in het algemeen zeer goede reviews krijgen (4,5/5 gemiddeld).
Ik heb Bol hierover gebeld, en ze bevestigden dat:
– ze niet kijken naar de retourpercentage voor de prestatiebeoordeling van de verkoper.
– een retourpercentage van tussen de 10 en de 15% normaal is (!!)
– het retourpercentage over de jaren heen naar boven gaat, omdat de klanten beseffen dat ze heel eenvoudig de artikelen kunnen terugsturen.Gewoon ter info: wat zijn jullie retourpercentages??
7 februari 2019 om 16:07 #17418JamyDeelnemerZelf vind ik een retourpercentage van tussen de 10 en 15% erg hoog. Wij proberen altijd minder dan 3% te behalen. Maar merken dat deze retourpercentage op bol.com niet altijd te halen valt. Met voornaamste reden dat klanten via bol.com zeer eenvoudig een product kunnen retourneren. Dit is dan wel het risico dat je moet nemen als je via marketplaces verkoopt. Je hebt hier geen controle over en het komt ook nog eens voor dat je producten onterecht als onverkoopbare voorraad worden gestempeld.
Wel apart dat bol.com aangeeft dat tussen de 10 en 15% normaal is…
Bol.com zal denk ik niet de retourmogelijkheden moeilijker maken voor de klant, dus je moet er maar mee ‘dealen’. Je hebt veelal geen grip op het retourpercentage op een marketplace, wel op je eigen webshop. En hier zien wij dus ook dat retourpercentage veel lager liggen. We bieden genoeg retourmogelijkheden aan, maar onze klanten moeten zich wel houden aan een strengere retourbeleid.
Ben benieuwd hoe bol.com in de toekomst hiermee gaat omgaan. Het draait uiteindelijk niet alleen maar om de klant, maar ook de ondernemer. Win-win is het beste om te creëren.
7 februari 2019 om 19:30 #17424Fabian HaverbekeDeelnemerDank je Jamy voor je antwoord!
Mag ik je vragen wat voor soort product je verkoopt, en welke retourpercentage je dan wel hebt (indien de 3% niet haalbaar is)?
In mijn geval gaat het om electronica: bluetooth oortjes, zaklamp, waterflossers,… Globaal zitten we aan 10%…
23 februari 2019 om 10:41 #17558JamyDeelnemerHallo Fabian, wij zitten in de sportbranche met onze producten. Wij hebben zelf geen ervaring met verkopen van electronica, maar kennen mede-ondernemers die wel in deze branche zitten en ook vaak aangeven dat ze een hogere return rate ervaren (ook vaak rond de 10%).
26 februari 2019 om 18:47 #17585Fabian HaverbekeDeelnemerHey Jamy, bedankt voor de info! Dit bevestigt ook wat Bol me dus vertelde… Zeer hoge, en groeiende return percentages…
3 april 2019 om 22:31 #17816Tina GosravaniSleutelbeheerderHi Fabian,
Ook wij ervaren een verschil in retourpercentages op een online platform zoals bol.com en een eigen webshop. Voornamelijk komt dit vermoeden wij door de te gemakkelijke retourbeleid op een online platform. Wij verwachten dat hier in de toekomst een verandering in gaat komen. Het is een kwestie van afwachten. Wij hebben dit ‘probleem’ al voorgelegd bij bol.com. - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.