13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #16643
    Steef
    Deelnemer

    Hallo,

    Ik had een vraagje. Als je iets besteld uit China met een waarde boven de 22 euro heb je toch kans dat de Douane het ziet en dan moet je invoerkosten betalen aan de bezorger?
    Hoe zit dit dan als je spullen rechtstreeks naar bol Warehouse stuurt?
    Betaald bol dit en vragen ze die kosten dan weer terug aan mij?

    Alvast bedankt voor jullie antwoord

    #16644
    Jack
    Deelnemer

    Hi Steef, Als je een product inkoopt dan koop je een bepaalde aantal in (300, 500, 1.000 etc) dit bedrag is naar mijn idee altijd hoger dan 22 euro en dan betaal je inderdaad invoerrechten. Je producten komen altijd langs de douane en die checken dit en hangen daar een prijskaartje aan afhankelijk van je product. Je komt hier dus niet onderuit als je bepaalde hoeveelheden importeert uit andere landen.
    Als je rechtstreeks verstuurd naar bol.com, dan moet jij ervoor zorgen met de douane dat jij dit bedrag betaald. Bol.com gaat dit bedrag niet voor jou betalen.

    #16646
    Frans Leeuwen
    Deelnemer

    Hallo Steef, Bol.com is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor jouw zending en zal niet de invoerkosten voor jou betalen. Stuur je zending dus niet zomaar op naar bol.com. Jij moet met de supplier een andere vrachtvoorwaarden afspreken waarmee de supplier al de invoerrechten voor je betaalt. @Sander/@Tina kunnen jou hier meer over vertellen. Groeten!

    #16647
    Steef
    Deelnemer

    Oké bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb te vroeg geroepen! Zie nu in het boek pas dat je daar een vergunning voor kunt aanvragen bij de belastingdienst zodat je de BTW enkel bij periodieke BTW aangifte kunt betalen. Maar die BTW bestaat uit alle invoerkosten of niet?

    #16676
    Business Doe Je
    Sleutelbeheerder

    Hallo Steef, BTW en invoerrechten zijn twee verschillende dingen. De btw dien je altijd vooruit te betalen wanneer je importeert vanuit buiten de EU. Deze btw mag je later weer in je aangifte terugvorderen. Het kost je in principe dus niets, enkel ben je deze btw altijd even kwijt. Als je in grote hoeveelheden importeert, kunnen deze btw-bedragen aardig oplopen. Dit is dan waarvoor de vergunning handig zou kunnen zijn.

    Invoerrechten zijn wettelijk vastgelegd. Dit is een bepaald percentage dat jij betaald over de waarde volgens de Commercial Invoice, welke altijd met de levering meegezonden wordt. Als bedrijf zijnde adviseer ik niet om hier een afwijkende waarde op te laten noteren, want deze lagere waarde moet dan ook in je boekhouding terug te vinden zijn.

    Als je producten direct naar bol.com stuurt moet je er altijd voor zorgen dat alle ‘duties’ betaald zijn. Bol.com accepteert geen leveringen die nog betaald moeten worden. Ook hier staat de btw er los van, aangezien je deze in je boekhouding als btw wegboekt en later weer als voorbelasting kunt terugvorderen.

    Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geholpen, mocht nog iets niet duidelijk zijn, dan hoor ik dit graag 😉

    Groetjes Sander

    #16678
    Business Doe Je
    Sleutelbeheerder

    Incoterms

    Een toevoeging, als je dus toch kiest om direct naar Bol.com warehouse te verzenden vanuit China, dan dien je de exportmethode ‘DDP’ te gebruiken. Alleen we raden je dit niet aan om te doen, aangezien je hierdoor geen inzicht hebt in of de producten de kwaliteitsnormen waarborgen en/of er geen foute leveringen gestuurd worden. Of alleen als je inspectiebedrijf hebt ingeschakeld, dan kun je hier wel voor kiezen.

    #16687
    Steef
    Deelnemer

    Oke dat is duidelijk, bedankt voor jullie antwoorden.
    Ik heb het boek uit gelezen en bestel binnenkort ook nog jullie templates. Ben erg tevreden over het boek!
    Zou graag zo wat willen gaan oefenen met verkopen via bol.com, maar moet zeggen dat ik het toch best lastig vind allemaal.

    Ik zou graag m’n eerste product bestellen om te ‘oefenen’, al zou ik er maar een paar per week van verkopen vind ik het al prima.

    Ik heb er bijvoorbeeld echt geen beeld van hoe vaak iets verkocht word.
    Neem bijvoorbeeld een mandoline. Dit lijkt me goed een product om uit te proberen omdat er niet heel veel mis mee kan zijn. Er staan er wel al enkele op bol.com maar zoals ik al zei ik wil er eerst een beetje ‘feeling’ in krijgen.
    Aan welke verzendkosten moet ik bijvoorbeeld denken als ik er 100 stuks van bestel via alibaba, en is 100 stuks misschien wel veelste weinig?
    Als er bijvoorbeeld nog 250 euro verzendkosten bij komen + nog de verzendkosten van mij thuis naar bol warehouse, dan moet ik er wel veel verkopen wil ik pas winst gaan maken? Misschien zit ik er wel helemaal naast maar voor mijn gevoel verkoop je zoiets echt maar een paar stuks per week?

    Alvast bedankt voor jullie antwoord.

    Gr Steef

    #16694
    Business Doe Je
    Sleutelbeheerder

    Hallo Steef, duidelijke vragen en ik snap je twijfel. Vaak zie je dat je gewoon moet starten om het te ervaren en feeling te krijgen. Zodra je in beperkingen gaat denken zal je niet snel de stap gaan nemen en succes gaan proeven. 100 stuks is inderdaad een lage hoeveelheid voor Chinese begrippen, maar je kunt over de MOQ onderhandelen. Hier hebben wij ook een blog over geschreven -> https://www.businessdoeje.nl/inkoop/hoe-online-onderhandelen-over-moq/

    Bij lage hoeveelheden, dien je inderdaad vaak rekening te houden met hogere kosten per product.

    Om te zien of een product wel of niet goed verkoopt op bol.com kun je de software van Zollie raadplegen (http://www.zollie.nl). Met deze software kun je dagelijks verkoopcijfers, prijswijzigingen etc. meten. Deze software is momenteel in ontwikkeling, maar er komen mooie updates aan waarmee je heel wat meer functies kunt gaan gebruiken.

    Wil je kijken of een product internationaal goed verkoopt, dan kun je ook Junglescout raadplegen. Dit is een vergelijkbare tool, alleen dan voor Amazon.

    Door deze data te raadplegen kun je jouw inkooprisico verlagen. Je kunt dan beter meten of een product wel of niet verkoopt.

    #16714
    Dion Smeets
    Deelnemer

    @Steef, als je pas begint is het heel spannend. Die tijd heb ik ook gehad. Maar het is eigenlijk een soort ‘spelletje’ die je moet leren. En dat leer je door het uit te proberen. Zoek gewoon naar een product dat je wel aan de hand van onderzoek hebt ontdekt dat goed verkoopt. Ik vind de tips die in het boek (product research hoofdstuk) staan uitgebreid genoeg om mee aan de slag te gaan. Ga vervolgens een leverancier erbij zoeken. Dit zal in begin ook een uitzoekwerk zijn maar na een tijdje als je het onder de knie hebt, ga je het zelfs leuk vinden. En ja als je 100 stuks inkoopt moet je er rekening meebouwen dat de kosten per product hoger zijn. Maar als jij door je research al een product hebt gevonden dat een lage inkoop heeft maar veel potentie dan weet je al dat je er goed mee gaat verdienen. En daarnaast voor een eerste keer kun je je zelf ook stellen dat je budget van bijvoorbeeld 500 euro leergeld is. Waarmee je gaat ontdekken hoe het werkt. Ik snap heel goed je gevoel, maar voor alles moet je ergens beginnen. Vallen en opstaan hoort erbij. Grote namen zijn ook ergens begonnen. Kijk naar de Action die ook alleen maar private labelling doet, is nu ook enorm maar is wel ergens begonnen. Dus mijn advies gewoon doen en ontdekken.

    #16716
    Steef
    Deelnemer

    Oké ik heb besloten om het te gaan proberen, volgende week naar de KvK om me officieel in te schrijven. In het boek gaat het veel over private labelen, maar ik kan toch ook gewoon eerst n product verkopen zonder te private labelen? Snap eigenlijk nog niet echt waarom ik dat meteen zou doen. Het is toch veel makkelijker om producten gewoon zo te verkopen?

    #16725
    Sander Roex
    Sleutelbeheerder

    Hi Steef,

    Leuk om te lezen dat je de stap gaat nemen om je in te schrijven bij de KVK. Private labelen is een goede manier om een merk op te bouwen en toegevoegde waarde te gaan creëren rondom jouw product. Simpelweg producten inkopen en verkopen zal jouw niet veel gaan onderscheiden van andere verkopers. Het wordt dan hoogstwaarschijnlijk een spelletje van de beste prijs hebben. Als merk kun je meer bieden dan enkel het product zelf. Zo kun je ook het ‘uitgebreide’ product verbeteren ten opzichte van andere verkopers.

    Zonder merk zal de klant ook minder snel herhalingsaankopen doen, aangezien deze niet zal weten wie je bent. Met een eigen merk kun je waarde gaan bieden, waardoor ook je winstmarges veel hoger kunnen worden.

    Een klein voorbeeld: Action verkoopt toetsenborden zonder merk voor €4,95 een vergelijkbaar toetsenbord met een merk (bijv. Trust) wordt verkocht voor €49,95. Beide producten hebben waarschijnlijk dezelfde inkoopprijs, maar de marge is hoger. Dit komt doordat Trust een heel merk heeft opgebouwd rondom het product.

    Mocht je het interessant vinden om te zien wat een eigen merk voor een voordelen heeft, dan adviseer ik je om het boek Building brand authenticity te lezen.

    #16822
    Jack
    Deelnemer

    Ik zou inderdaad niet zomaar producten inkopen en dan zonder enige vorm van merkbeleving verkopen. Mensen worden ook steeds slimmer en als ze zien dat al jouw producten op Aliexpress te koop zijn voor 70% goedkoper, dan val je ook door de mand. Er zijn mensen die dit doen en gebruiken ook nog eens dezelfde foto’s wat op Aliexpress staan, dat is gewoon echt niet slim om te doen. Je hebt op korte termijn misschien wel geld, maar je wilt een long term bedrijf bouwen en daar moet je dus iets meer in investeren.

    #16864

    Nice!! Fijn zo’n forum 😀

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2017-2024 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account