Leestijd: 8 minuten

“Wat als we nou voor onszelf beginnen?”, hoor ik mijn vriendin nog zeggen. ‘’Ja, waarom eigenlijk ook niet!’’, gaf ik als reactie.

Na vele jaren in verschillende bedrijven en verschillende functies in de detailhandel te hebben gewerkt, nam het verlangen om een eigen kledingwinkel te starten steeds meer toe. Ik had ervaren waar de pijnpunten in de detailhandel lagen en hoe de behoefte in de branche uitzag. Eigenlijk wilde ik mijn eigen ideeën kunnen uitvoeren, zonder afhankelijk te zijn van beperkingen van anderen.

Ik besloot, samen met mijn vriendin, de sprong te wagen om een eigen kledingwinkel te starten. We hadden spaargeld waarmee we wilden beginnen. Lenen van een bank, wilden wij niet. We beseften ons wel dat dit wellicht de groei van ons winkel zou belemmeren. Met een financiering heb je natuurlijk meer mogelijkheden, maar het heeft ook nadelen. Je hebt het vast en zeker weleens gehoord: geld lenen, kost geld.

Al snel wisten wij dat we een herenmodezaak wilden starten

Ons wordt weleens gevraagd ‘’Waarom herenmode en geen andere doelgroep?’’. Nou, heel simpel eigenlijk. Wij wilden het liefst een winkel openen bij ons in het dorp. We zijn gaan kijken welke winkels er al waren en zijn gaan onderzoeken waar nog behoefte naar is. Een herenmodezaak ontbrak in ons dorp, terwijl er wel vraag naar was. Het leek ons een leuke uitdaging om hier verandering in te brengen

De zoektocht naar een winkelpand

We wisten al snel dat we een herenmodezaak wilden starten, maar het was natuurlijk ook belangrijk om te kijken of we wel een winkelpand in ons dorp konden huren met ons budget. We hebben verschillende winkelpanden bekeken en de factoren: prijs, locatie en grootte in ons besluit meegenomen. Het is belangrijk om te kijken wat je precies wilt. Wil je op een A-locatie zitten, dan zal je hoogstwaarschijnlijk een hogere prijs per maand betalen dan op een B-locatie. Na onze zoektocht kwamen we uit bij een winkelpand op een A-locatie met gratis parkeerplek. In eerste instantie hebben we er goed over na moeten denken, want je betaalde hier wel de hoofdprijs voor. Echter, het feit dat je op een drukbezochte locatie gevestigd bent en parkeren gratis is, woog zwaar voor ons besluit mee. We besloten toch te gaan voor deze A-locatie en de kosten te compenseren met de personeelskosten. Het eerste jaar besloten we geen personeel aan te nemen.

Kledingmerken inkopen met een redelijk beperkt budget

Het volgende waar we over moesten brainstormen was: welke kledingmerken gaan we verkopen? We merkten als beginnende ondernemers dat het toch lastiger was dan we hadden gedacht om kledingmerken te vinden die met ons wilden samenwerken. Ons budget was redelijk beperkt. We hadden een budget van €17.500 euro. Van dit bedrag moesten we onze huur kunnen betalen, de inboedel kunnen kopen en de voorraad (kleding) kunnen inkopen. Dit zorgde ervoor dat we in eerste instantie niet konden samenwerken met bekendere A-merken.

We wilden toch luxe uitstralen en kwaliteit leveren. Daarom besloten we om op zoek te gaan naar onbekendere kledingmerken, die wel kwalitatieve moderne herenkleding konden leveren, maar ook aantrekkelijke marges hadden. We zijn toen samenwerkingen aangegaan met kledingmerken in het middensegment. Alle winst die we destijds behaalden, hebben we geherinvesteerd in onze winkel. Het is ons hierdoor gelukt om binnen één jaar van het middensegment ook naar het hoog segment te gaan, waarbij we een mengelmoes van merken in verschillende prijsklassen konden aanbieden. We bieden nu onbekende en bekende merken aan.

Een naam bedenken bleek toch lastiger te zijn

Ook hadden we tijdens het opstarten van onze kledingwinkel natuurlijk een naam nodig voor onze kledingwinkel. Dit bleek ook lastiger te zijn dan gedacht. Heel wat uurtjes zijn voorbij gegaan, voordat we een naam bedachten. We wisten wel dat we een stoere naam wilden. We wilden een stoere luxe interieur en beleving creëren, met veel donkere tinten en steigerhout. ‘’Eigenlijk willen we een soort ‘mencave’ creëren waar mannen terecht kunnen voor stoere, moderne en kwalitatieve kleding’’, zeiden we na een tijd tegen elkaar. Waarom dan niet de naam ‘Mencave’ gebruiken? We besloten onze kledingwinkel Mencave te noemen en een echte mencave te bouwen. Onze kassa staat op een bar, we hebben een tap in de winkel, er staat een Zündapp in de etalage en natuurlijk hebben we veel auto- en bierelementen in de winkel. Onze klanten reageren hier heel positief op en het versterkt de naam Mencave.

Wil je een kledingwinkel openen? Dit zijn mijn do’s:

Doe je eigen marktonderzoek.
Voordat je start met een eigen kledingwinkel, is onderzoek enorm belangrijk. Niet alleen onderzoek naar de behoefte, maar zoals ik eerder vermeldde ook de locatie. Heb je een locatie op het oog, start met onderzoeken. Bekijk wanneer het druk is op de locatie, welke type mensen er komen, hoeveel mensen in de omgeving wonen, welke andere bedrijven er liggen, welke voorzieningen (bank, postkantoor et cetera) in de omgeving liggen. Zo kun je ook bijvoorbeeld internetbronnen, zoals Detailhandel.info raadplegen, maar uiteindelijk is field research nog belangrijker. Ga op pad en onderzoek zelf de omgeving en de markt. Hoe meer informatie je hebt, des te hoger de kans dat je de juiste beslissingen maakt.

Zorg altijd voor meerdere leveranciers.
In het begin waren wij afhankelijk van één leverancier die ons alle kleding leverde. Na een tijd realiseerden wij ons dat we beter ook konden samenwerken met meerdere leveranciers om zo de risico’s te minimaliseren. We zijn blij dat we dit hebben gedaan, aangezien onze eerste leverancier inmiddels failliet is. Wanneer wij geen andere leveranciers hadden gehad, had dit natuurlijk voor ons ook een grote impact gehad. Zorg er daarom voor dat je niet afhankelijk bent van één leverancier.

Luister altijd naar de behoeften van je klant
Uiteindelijk draait het om je klanten. Zonder je klanten heb je eigenlijk geen business. Onderzoek daarom altijd of klanten tevreden zijn en waar de behoefte ligt. Welke producten missen zij in jouw assortiment? Welke merken missen zij? Je kunt hierdoor ook gerichter inkopen en sneller inspelen op trends en behoeftes. Daarnaast heb je te maken met een hogere klanttevredenheid.

Bouw je winkel rustig op
Wil je, net zoals ons, met eigen geld (zonder financiering) een eigen kledingwinkel openen, dan ontkom je er niet aan om bepaalde keuzes te moeten maken. Je kan niet alles tegelijk willen (mits je een beperkt kapitaal hebt). Doe alles stap voor stap. Wij hebben door ons budget bijvoorbeeld, zoals eerder benoemd, bespaart op personeelskosten. Dat geld konden wij investeren in het inkopen van kledingmerken en marketing. Dit bracht ons weer verder. Ook een leuk feitje: vaak krijg je als je bij kledingleveranciers binnen 14 dagen betaalt, nog eens tussen de 3% en 5% korting. Dit is voor ons nog een reden geweest om ons geld eerst te besteden aan het inkopen van kleding. Op een hoog bedrag, bespaar je met deze kortingen, veel geld.

Geloof in jezelf en laat je niet belemmeren
Vanaf het moment dat je de sleutels ontvangt en jij eigenaar bent van jouw eigen kledingwinkel, moet je beseffen dat er mensen zijn die bepaalde meningen al gevormd hebben over je. Enerzijds zijn er mensen die enthousiast zijn dat je een nieuwe winkel hebt geopend en jou het succes gunnen, maar er zijn ook mensen die het tegenovergestelde zijn. Mensen die je zien als concurrentie en een mening over je vormen. Ik raad je aan om je hier niets van aan te trekken. Het is belangrijk om sterk in je schoenen te staan en achter jouw plan/idee te staan. Ga er 100% voor en laat door niemand je succes belemmeren. 

Don’ts bij het starten van een kledingwinkel

Weet waar je aan begint
Wanneer je geen ervaring of affiniteit hebt met ondernemen/detailhandel, dan raad ik je aan om er eigenlijk niet aan te beginnen. Een eigen kledingwinkel starten, is hard werken. Hiervoor moet je geen 9 tot 5 mentaliteit hebben en denken dat het eenvoudig is. Het is belangrijk om enige ervaring te hebben in de detailhandel, zodat je weet hoe deze branche eruitziet en hoe je hier het beste op in kunt spelen.

Reken je niet te snel rijk
Vaak zijn de eerste weken dat je een winkel opent helemaal super. Mensen zijn nieuwsgierig, het is druk en je draait hoge omzetten. Bedenk goed dat er ook mindere tijden aankomen. De maanden januari en februari bijvoorbeeld zijn maanden waar de detailhandel in een dal zit. De omzetten vallen in deze maanden tegen vergeleken met andere maanden en hier moet je rekening mee houden. Verder is het belangrijk om te beseffen dat je ook te maken krijgt met belastingen, onvoorziene kosten (er gaat iets kapot), nieuwe collecties of retouren. Hiervoor dien je altijd ook een buffer te hebben.

Neem niet direct personeel aan
Uit onze eigen ervaring, kunnen we zeggen dat het voor ons een goede beslissing was om in het begin geen personeel aan te nemen. We hebben bijvoorbeeld zelf kunnen ervaren hoe de dagen lopen, wanneer het druk en rustig is. Hierdoor hebben we kunnen inschatten voor welke dagen en tijdstippen we eventueel personeel nodig hadden. Ook kun je hiermee besluiten welke openingstijden je het beste kunt hanteren voor je winkel. Hiermee bespaar je heel wat geld. Mijn advies is dus, analyseer in het begin zoveel mogelijk zelf en besluit dan of je personeel aanneemt. Personeel aannemen, kan altijd.

Doe de grote kledingketens niet na
Besef je dat grote kledingketens vaak kapitaalkrachtiger zijn en niet te vergelijken zijn met kleine zelfstandige kledingwinkels. Probeer geen kleine kopie te zijn van een grote kledingketen, maar doe echt je eigen ding. Het op je eigen manier inrichten van je winkel is velen malen verstandiger, maar ook leuker. Klanten komen juist naar jou toe, omdat ze authenticiteit, persoonlijkheid en beleving willen. Creëer dit op je eigen manier en probeer niet grote kledingketens na te doen.

Werk vanuit een passie

Zoals je hebt kunnen lezen, is het starten van een eigen zaak een kwestie van heel veel keuzes maken. Vanaf het moment dat je beslist dat je voor jezelf wilt gaan beginnen, is het alleen nog maar knopen doorhakken. Gelukkig heb je alles zelf in de hand en kun je alles zelf bepalen. Probeer wel, indien nodig, hulp in te schakelen van anderen. Hoeveel er ook op je afkomt en hoe onzeker het begin ook kan zijn, vergeet vooral niet om te genieten. Werk vanuit een passie. Houd altijd je budget in de gaten en handel hiernaar. Probeer je kosten in het begin zo laag mogelijk te houden en luister goed naar je klanten. Als je van plan bent om een eigen kledingwinkel te starten is het enigste wat ik je kan meegeven: ga ervoor, onderzoek, wees scherp en maak je dromen waar!

1 Reactie
  1. Jack 2 weken geleden

    Leuk!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2019 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account