Bol.com Update Augustus
Leestijd: 5 minuten

Het is tijd voor de Augustus Updates voor (externe) zakelijke verkopers op bol.com. Welke interessante updates en wijzigingen zijn er doorgevoerd op bol.com waar jij als zakelijke verkoper rekening mee dient te houden? Ook wanneer je overweegt zakelijke verkoper te worden op bol.com zijn deze updateblogs van toegevoegde waarde voor jou.

Zoals we in ons boek ‘Geld verdienen via bol.com‘ hebben beschreven, kan het voorkomen dat er bepaalde informatie die in het boek is beschreven, gewijzigd of geüpdatet wordt door bol.com. Middels de updateblogs gaan wij deze wijzingen/updates kenbaar maken. De updates voor nu zijn:

  • Termijn KvK-inschrijving
  • THT-producten (via Lvb)
  • Merkenbeleid Elektronica

 

Termijn KvK-inschrijving

Om een verkoopaccount aan te maken op bol.com heb je als zakelijke verkoper een KvK-nummer (Nederland) of een inschrijving in het Handelsregister (België) nodig. In het boek staat dat je minimaal 3 weken geregistreerd dient te zijn, voordat je een account kunt aanmaken. Momenteel communiceert bol.com dat deze termijn is verhoogd naar 10 weken. Wat zou betekenen dat je 10 weken ingeschreven moet staan om daadwerkelijk aan de slag te kunnen gaan op bol.com.

Is het nu 3 of 10 weken?

 

                   

 

Bol.com gaat uit van maximaal 10 weken. Bol.com haalt KvK-gegevens op bij de tussenpartij Creditsafe. Op dit moment zijn er wat vertragingen bij Creditsafe, waardoor het tot maximaal 10 weken kan duren voordat KvK-gegevens bekend zijn bij bol.com. Echter, de praktijk wijst uit dat het binnen 3 weken al geregeld is en je dus na 3 weken als zakelijke verkoper kan starten met verkopen op bol.com.

 

Tenminste Houdbaar Tot (THT) Producten

Verkoop je via Logistiek via bol.com (Lvb) of overweeg je dit te doen? Bol.com maakt het sinds kort voor zakelijke verkopers mogelijk om via Lvb THT-producten te verkopen. Tot op heden was dit voor zakelijke verkopers niet toegestaan via Lvb. Wanneer je zelf producten verkocht (lees: niet via Lvb) dan was het niet toegestaan om houdbare artikelen te verkopen, die op het moment van levering aan de klant, minder dan 4 maanden houdbaar waren. Let even op! Deze regeling heeft bol.com ook aangepast naar:

Houdbare artikelen die op het moment van levering aan de klant minder dan 100 dagen houdbaar zijn.

 

Nu weer terug naar THT-producten via Lvb…

Waarom onderscheidt bol.com THT-producten überhaupt met andere producten?

 

 

Het verkopen van houdbare producten vraagt om een net iets ander proces. Bol.com wil namelijk voorkomen dat klanten een product ontvangen dat (al snel) niet meer houdbaar is. Wanneer je via Lvb THT-producten verstuurt, is het belangrijk om te weten dat de voorraad die bij het bol.com warehouse staat opgeslagen langer dan 100 dagen houdbaar moet zijn. Ook hier geldt: wanneer de klant een product ontvangt, moet het product nog minimaal 100 dagen houdbaar zijn. Stuur daarom niet producten naar het bol.com warehouse die exact 100 dagen houdbaar zijn. Het is vaak moeilijk in te schatten hoe snel je je voorraad verkoopt. Uiteraard is het zonde om je voorraad vervolgens te moeten vernietigen of terug te sturen. Je moet namelijk je hele voorraad (met dezelfde EAN-code) terughalen. Dit gaat gepaard met (hoge) kosten.

Verder dien je te weten:

  • Bol.com verstuurt producten FEFO: ‘first expired, first out’.
  • Omdat bol.com extra handelingen dient uit te voeren, rekenen zij extra kosten van 0,35 eurocent per verzonden product.
  • Ieder product (afzonderlijk) dien je te voorzien van een houdbaarheidsdatum.

 

Is het verstandig om THT-producten te verkopen?

Wanneer jij al een business hebt en THT-producten aanbiedt, dan is het raadzaam om te overwegen om je producten te verkopen via Lvb. Doe dit wel op een doordachte wijze en houd rekening met de voorwaarden. Verkoop je nog geen THT-producten, en wil je ons advies, dan raden we je af om THT-producten te verkopen. Wij vinden dit persoonlijk te veel risico’s met zich meebrengen. Uiteraard kun je via tools en data analyseren of een THT-product goed zal verkopen, maar je bent er nooit 100% zeker van of je de voorraad (op tijd) verkocht krijgt. THT-producten met een langdurig houdbaarheidsdatum, zoals koffie of thee, zijn wel een mogelijkheid om te verkopen. De keuze ligt uiteindelijk bij jezelf en het ligt er ook aan hoe financieelkrachtig je bent om bij productmislukkingen in te grijpen.

 

Merkenbeleid Elektronica

Zoals we in het boek hebben beschreven, is het belangrijk om een goede verkooppositie te creëren. Om dit onder andere te bereiken, dien je de kans op retourneren laag te houden. Hierbij is elektronica een product dat we niet snel aanbevelen om te verkopen. Elektronica kent een hoger risico op retouren. Bol.com streeft naar kwaliteit en wil de klant garanderen dat hij/zij bij iedere bestelling via bol.com een kwalitatief en veilig product koopt. Het aantal meldingen van incidenten moet zo laag mogelijk zijn. Om deze reden heeft bol.com sinds kort ook een aanpassing doorgevoerd in het merkenbeleid van Elektronica.

 

Wat is er veranderd aan het merkenbeleid Elektronica?

 

 

Binnen de productgroep Elektronica is het vanaf nu mogelijk om enkel een beperkt aantal merken aan te bieden. Merken waarvan de afkomst duidelijk is en de merkeigenaar de kwaliteit & veiligheid van het assortiment kan garanderen, zijn enkel toegestaan. Dit kan de merkeigenaar doen door bijvoorbeeld een productaansprakelijkheidsverzekering en CE-markering.

Per 1 oktober 2018 wordt de wijziging doorgevoerd voor de volgende Elektronica-productgroepen:

  • Cartridges en Toners
  • Laptopaccu’s
  • In-ear oordopjes
  • Activity trackers
  • Smart Watches
  • Voedingsadapters

Bol.com geeft aan dat is gebleken dat bovenstaande productgroepen veel meldingen van incidenten op het gebied van veiligheid en kwaliteit hebben. Wil je zien welke merken na 1 oktober 2018 wel nog aangeboden mogen worden door externe verkopers, dan verwijzen je naar de website van bol.com. Zie je jouw merk hier niet tussenstaan, maar kun je wel kwaliteit en veiligheid garanderen met het merk? Dan kun je een aanvraag indienen bij bol.com via merkautorisatie@bol.com. Bol.com zal dan analyseren en bepalen of je het product mag (blijven) aanbieden. Laat je het product niet autoriseren dan zal je merk na 1 oktober 2018 niet meer beschikbaar zijn in jouw bol.com assortiment en krijg je hier een melding van. Tot slot: bol.com geeft aan producten die door deze maatregel uit het Lvb-assortiment gehaald dienen te worden, deze retour te sturen naar zakelijke verkopers op de kosten van bol.com.

 

Dit waren de recentelijke updates van bol.com. Heb je nog vragen? Laat een reactie achter of stel je vraag in ons bol.com forum.

 

 

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2018 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account