Leestijd: 3 minuten

Als je verkoopt via het dashboard van bol.com, dan weet je dat het tijd kost om al je data bij te houden. Je beheert je assortiment, prijzen en voorraden en voorziet zendingen van Track & Trace codes. Efficiënter kunnen werken helpt je om tijd over te houden voor het verder laten groeien van je organisatie.

Maak je geen gebruik van Logistiek via bol.com, maar verzend je zelf producten (eigen logistiek), dan dien je rekening te houden met de volgende 5 punten:

  • Zorg ervoor dat je meerdere keren per dag je voorraad bijwerkt, zeker als je ook nog via je eigen webshop of via meerdere marktplaatsen verkoopt. Een voorraadstatus die niet actueel is, zorgt voor een verminderde leverbetrouwbaarheid en daardoor voor een slechtere score van jouw shop bij bol.com.
  • Bevestig bestellingen zodra ze binnenkomen en werk de voorraad in je eigen systeem bij. Bestellingen kun je bevestigen via het dashboard van bol.com. Log daar dus op in, zodra je een order ontvangt.
  • Neem de bestelinformatie correct over voor de uitlevering van de order. Een verkeerd geleverd artikel levert onnodige retouren op en vergroot bovendien de kans op een slechte beoordeling door de consument.
  • Verstuur elke order met een Track & Trace code en voer deze code in bij de juiste order in het dashboard van bol.com.
  • Let goed op hoeveel tijd je bezig bent met dit handwerk. Bij 1 uur per dag handwerk is automatiseren al zinvol.

 

Efficiënt werken door middel van automatisering?

Wil je efficiënter werken, dan is de keuze voor automatisering snel gemaakt. Hierdoor kun je meer tijd steken in onder andere de strategie van je organisatie. Daarbij wordt de operatie geregeld door de software en worden fouten geminimaliseerd of zelfs voorkomen. Operationeel loopt daardoor het verkopen op rolletjes en je score wordt beter, doordat je betrouwbaarheid rondom voorraad en leveringen toeneemt.

Door te automatiseren, creëer je in feite een stukje ontzorging in het logistieke proces en bespaar je tijd. Tijd die je beter aan strategische verbeteringen kunt besteden, zoals:

  • Het implementeren van een slim prijsbeleid, zodat je vaker het koopblok wint en dus meer verkoopt.
  • Onderzoek uitvoeren naar nieuwe producten, wellicht zelfs private labelproducten.
  • Werken aan de SEO van je producten.
  • Het implementeren van betere logistiek. Denk hierbij aan het zorgen voor latere cut-off tijden. Dit komt de conversie ten goede.
  • Het analyseren van uitbreidingsmogelijkheden naar andere marketplaces in binnen- en buitenland.

 

Wat kun je automatiseren?

Het is natuurlijk afhankelijk van jouw organisatie wat je allemaal kunt automatiseren. Als we kijken naar het verkopen via bol.com, dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor EffectConnect om je verkopen via bol.com te automatiseren. Het volgende wordt dan door EffectConnect geautomatiseerd:

  • Orders bij bol.com worden automatisch in jouw webshopsysteem geplaatst.
  • Voorraad wordt automatisch bijgewerkt na een bestelling.
  • Track & Trace informatie wordt automatisch teruggekoppeld naar bol.com.
  • Je kunt ervoor kiezen om automatisch te switchen van Lvb naar eigen voorraad en terug, zodat je producten leverbaar blijven. Dit zorgt voor 14x meer verkoop van de producten uit je eigen voorraad, wijst onderzoek door bol.com uit!
  • Je kunt jouw prijzen automatisch laten aanpassen, op basis van de prijzen die concurrenten hanteren.
  • Ben je tevens leverancier van bol.com? Dan kun je met de leverancierskoppeling ervoor zorgen dat zij gemakkelijk jouw offers aanbieden aan bol.com, zodat ze eenvoudig bij jou kunnen inkopen.
  • Je kunt XML-feeds bouwen voor Google Shopping en andere productvergelijkers.
  • Je kunt binnen één systeem verkopen via meerdere marketplaces volgen.
  • Je kunt verkopen volgen via de mobiele app van EffectConnect.
0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2019 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account