Leestijd: 5 minuten

De drukste (verkoop)periode van het jaar is van start gegaan. November en december zijn maanden waar consumenten meer besteden en zo dus de verkopen hoger zullen zijn dan andere maanden (omzetpiek). Maanden die je zeker moet koesteren als (e-commerce) ondernemer. Vanaf 2 november start bol.com officieel het feestseizoen met hun sinterklaascampagne. Ben jij al klaar voor deze maanden? In deze blog geef ik een aantal tips die handig zijn voor jou als zakelijke verkoper op bol.com, maar ook als webshopeigenaar.

 

Tip 1: Zorg dat je niet stilstaat met te weinig voorraad

De verkopen stijgen tot en met eind december. Zorg er daarom voor dat je voldoende voorraad hebt en niet ineens zonder voorraad zit. Tijdens Black Friday (23 november), Cyber Monday (26 november) en tussen 16 tot 20 december worden vaak de hoogste verkoopaantallen behaald. Zorg ervoor dat je sowieso voor deze dagen voldoende voorraad hebt. ‘Nee’ verkopen tijdens deze dagen, wil je echt voorkomen. Heb je nu nog onvoldoende voorraad, neem dan contact op met je leverancier en probeer alsnog een (spoed)bestelling te plaatsen. Verkoop je via bol.com, zorg er dan voor dat je ook de actuele voorraad doorgeeft in je verkoopaccount.

 

Tip 2: Houd rekening met verzending

Consumenten bestellen in deze periode veel last minute en verwachten dat de verkoper hier aan kan voldoen met snelle levertijden. Zorg ervoor dat jij je logistiek proces goed hebt ingericht en de beste levertijd kan bieden aan de consument.

Houd er rekening mee dat wanneer je zelf pakketten verstuurt naar de klant dat verzendaanbieders, zoals PostNL afwijkende bezorgtijden hebben (ook wanneer je naar andere landen verstuurd). Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte bent en pas je leverbelofte aan op bol.com.

Verkoop je via bol.com, maar maak je geen gebruik van Lvb, dan adviseer ik je om te overwegen om een deel van je voorraad via Lvb te laten lopen. Via Lvb profiteren klanten automatisch van de Select bezorgopties en daarnaast heeft het gebruik maken van Lvb voordelen voor jouw ranking op bol.com. Onderzoek wel of het onder andere kostentechnisch aantrekkelijk is voor jou (indien je starter bent) en check of je voldoet aan de voorwaarden voor Lvb. In het boek ‘Geld verdienen via bol.com’ staan uitgebreid de voor- en nadelen van Lvb beschreven. Kies je er nu nog voor om je logistiek via bol.com in te richten, meld je dan op tijd aan (houd rekening met een verwerkingsduur bij bol.com).

 

Tip 3: Optimaliseer je product listing

Zorg ervoor dat je product listing helemaal in orde is, zodat je ook beter vindbaar bent op Google en op bol.com. In het boek ‘Geld verdienen via bol.com’ staan tips hoe je de beste product listing creëert. Een aanvulling hierop: het is ook nu mogelijk om een video te plaatsen op je productpagina.

 

Tip 4: Investeer in Marketing

Wil je nog meer traffic genereren, investeer dan in marketing. Marketing, is een belangrijk onderdeel voor ieder bedrijf en zeker een belangrijk onderdeel in de maanden november en december. Google Ads, Instagram advertising, Facebook advertising, blogs, nieuwsbriefmarketing, videomarketing, sponsored products via bol.com en affiliatemarketing. Allerlei manieren om je doelgroep gerichter te bereiken tijdens het feestseizoen. Onderzoek en ontdek op welke kanalen je doelgroep aanwezig is en zorg ervoor dat jij ook daar aanwezig bent. Maak hier ook gebruik van het Partnerprogramma van bol.com, waarbij je een unieke link krijgt die je kunt gebruiken in je marketingmiddelen. Hiermee verdien jij of de affiliate ook geld.

Je kunt ook denken aan het aanbieden van deals/acties speciaal voor het feestseizoen. Bedenk deze nu al en zet ze nu ook al in. Zo kun je bijvoorbeeld ‘Early black friday deals, ‘Early cyber monday deals’, ‘Sint Begint dagen’ inzetten of acties zoals, ‘koop 2 producten en krijg 1 gratis’.

Let er ook op dat advertentiekosten tijdens de feestdagen duurder zijn. Houd hier rekening mee.

 

Tip 5: Bereid je klantenservice voor

In de maanden november en december merken wij dat wij meer moeten investeren in klantenservice. Klanten hebben vragen, problemen et cetera en daarvoor moet je voorbereid op zijn. Schakel indien nodig iemand tijdelijk in om jouw klantenservice te versterken. Goede service is althans erg belangrijk. Gebruik je Lvb, dan voert bol.com de klantenservice voor jou uit, maar het kan ook zo zijn dat bol.com alsnog jou inschakelt voor hulp. Wees ook hierop voorbereid. Check of je het juiste telefoonnummer hebt doorgegeven en al jouw gegevens kloppen.

 

Tip 6: Verzamel zoveel mogelijk productreviews

Onderzoek toont aan dat de ervaring/verhaal van een ander erg waardevol is voor het beslissingsproces van een consument. Probeer van de klanten die reeds een bestelling bij jou hebben geplaatst een review te ontvangen (social proof). Hoe meer (positieve) reviews je hebt des te beter je gevonden gaat worden (op bol.com), je betrouwbaarder overkomt en klanten eerder bereid zijn om een product bij jou aan te schaffen (side note: een aantal negatieve reviews is per definitie niet slecht om te hebben). Stuur een e-mail naar jouw klanten of doe een oproep op je social mediakanalen met de vraag of de klant een review wilt achterlaten op bol.com en/of jouw website. Om de kans te verhogen dat je daadwerkelijk een review krijgt, kun je ook een ‘cadeautje’ aanbieden in ruil voor een review. In welke vorm dit is, ligt aan je bedrijf, je product en je budget. Zo kun je een korting op een eerstvolgende bestelling geven, een gratis product aanbieden, een gratis e-book, gratis pdf met tips et cetera. Onderzoek wat interessant zou zijn voor jouw klanten.

Ook nu tijdens de drukke maanden is het ideaal om productreviews te verzamelen. Denk na hoe je reviews gaat verzamelen bij de aankomende bestellingen. Zo kun je gebruik maken van insert cards die je bij een bestelling kunt toevoegen. Volgende week zetten wij een pdf online op onze website met diverse insert cards ter inspiratie.

 

Tip 7: Maak er een feestje van

November en december worden feestmaanden genoemd, zorg daarom ook voor een feestbeleving voor je klant, maar ook voor jezelf en de partijen waarmee je werkt. Voorkom feestdagenstress door alles op tijd te regelen. Maak voor jezelf en je team een duidelijke planning en een to do lijst. Laat de klant zien dat ook jij in de party mood bent en voer dit door in je communicatie naar de klant toe, marketing, productafbeeldingen/video en eventueel ook op je productverpakking. Bedenk iets creatiefs en verras de klant hiermee. Maak er een feestje van!

2 Reacties
  1. Stef Moonen 2 weken geleden

    Leuk!! Goede tips 🙂 Bedankt voor jullie waardevolle blogs steeds.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2018 Business Doe Je

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account